آخرین اخبارآزادی بیاناسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثحقوق بشرحکومتزندگیسیاستگزارش

نهاد حقوق بشری رواداری: ناپدیدسازی در افغانستان سه برابر افزایش یافته است

خبرگزاری دید: نهاد حقوق بشری موسوم به «رواداری» در گزارش تازه‌اش گفته است که طی شش ماه نخست سال ۲۰۲۴، میزان ناپدیدشدن‌های اجباری، بازداشت خودسرانه و مجازات شهروندان در کشور افزایش یافته است.

این نهاد روز دوشنبه، ۲۲ اسد، در گزارش خود نگاشته که بازداشت‌های خودسرانه بیش از دو برابر و ناپدید کردن اجباری در مقایسه با زمان مشابه در ۲۰۲۳ بیش از سه برابر افزایش یافته است.

در این گزارش آمده است: «عدم التزام و پای‌بندی به موازین حقوق بشر، فقدان میکانیسم‌های حمایتی و به تبع آن تداوم مصونیت از مجازات و پی‌گرد حقوقی، از دلایل عمده بدتر شدن وضعیت و افزایش اشکال گوناگون نقض حقوق بشر در این بازه زمانی به شمار می‌رود.»

بربنیاد این گزارش، کارمندان حکومت پیشین و اعضای خانواده‌‌های آنان، فعالان مدنی، خبرنگاران،‌ مدافعان حقوق بشر و منتقدان در معرض خطر قرار دارند.

لازم به ذکر است که حکومت سرپرست برای ایجاد یک دولت فراگیر و همه شمول و تحقق اهدافی چون بازگشت مهاجرینی که این خاک را بنا به تهدیدات امنیتی ترک گفته اند، باید در راستای حفظ جان و حقوق شهروندان خود بکوشد.

بازداشت های خود سرانه و فقدان مرجع دادرسی برای شهروندان، نه تنها آنها را از ایجاد یک دولت ایده آل و شهروند محور دور میکند بلکه با ایجاد رعب و وحشت، ملت را نسبت به حکومت دلسرد و کشور را به انزوای داخلی و بین المللی می کشاند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا