آخرین اخباراجتماعاسلایدشوافغانستانبرگزیدهخبر های مهم

نگرانی اوچا از فقر در افغانستان و کم‌بود بودجه برای کمک

خبرگزاری دید: دفتر سازمان ملل متحد برای هماهنگی امور بشردوستانه (اوچا) به شورای امنیت در مورد عمیق‌تر شدن بحران بشردوستانه و کمبود بودجه برای ارایه کمک‌های حیات‌بخش گزارش داد.

لیزا دوتن، مقام‌ بلندپایه اوچا گزارشی را در جلسه شورای امنیت درباره وضعیت بشردوستانه در افغانستان ارایه کرد.

او در این گزارش گفت: بیش از ۵۰ درصد از جمعیت (حدود ۲۳.۷ میلیون نفر) در سال جاری به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند که در رده سوم نیازمندان جهان قرار دارند.

وی در ادامه توضیح می‌دهد که: نیمی از جمعیت این کشور در فقر زندگی می‌کنند. از هر چهار افغانستانی یک نفر نمی‌داند که وعده غذایی بعدی شان از کجا تامین خواهد شد. نزدیک به سه میلیون کودک مرحله حاد گرسنگی را تجربه می‌کنند.

گزارش با اشاره به اثرات شدید تغییرات آب و هوایی در افغانستان که مسئله بحران انسانی را عمیق‌تر می‌سازد، گفته است: رویدادهای شدید آب و هوایی پی‌درپی و شدید هستند. برخی مناطق در افغانستان از سال ۱۹۵۰ تاکنون دو برابر میانگین جهانی گرم شده اند. کاهش بارندگی و شرایط خشکسالی مکرر به بحران کم‌آب در سطح وسیع‌تری کمک کرده است. افغانستان برای رویارویی با این تهدیدات آمادگی ندارد و به سرمایه گذاری قابل توجهی روی سیستم‌های هشدار اولیه و واکنش اولیه نیاز دارد.

به گفته این مقام اوچا، میلیون‌ها نفر برای بقا به کمک‌های بشردوستانه وابسته هستند.

بر بنیاد این گزارش، با وجود چالش‌های فراوان، ۹.۹ میلیون نفر در افغانستان از جنوری تا مارچ ۲۰۲۴ حداقل یک نوع کمک دریافت کردند.

با این حال، در شش ماه باقی مانده امسال، ما فقط ۶۴۹ میلیون دالر دریافت کرده‌ایم – یا ۲۱ درصد از ۳ میلیارد دالر مورد نیاز برای پاسخگویی به سطوح عظیم نیازهای بشردوستانه.

اوچا در ادامه بیان داشته که به دلیل کمبود بودجه برنامه‌های حیات‌بخش، از جمله ۱۵۰ تیم سیار بهداشت و تغذیه مجبور به تعطیلی شدند.

خانم لیزا دوتن افزود که ۴۰ تیم دیگر در معرض خطر قریب‌الوقوع هستند که به طور بالقوه ۷۰۰ هزار کودک زیر پنج سال از خدمات درمانی تغذیه حیاتی به دلیل سوء‌تغذیه حاد محروم می‌شوند.

ممنوعیت‌ها علیه زنان و دختران، کاهش کمک‌های جهانی، تغییرات آب و هوایی، بی‌کاری و اخراج و عودت صدها مهاجر از عوامل تشدید این بحران خوانده شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا