آخرین اخباراسلایدشوافغانستانگزارش

هجوم سیل‌آسای گردشگران به بندامیر


بند امیر یکی از ساحات دیدنی و یکی از جاذبه‌های طبیعی ولایت بامیان بوده که در ۷۵ کیلومتری شمال‌غربی مرکز ولایت بامیان قرار دارد.
این مناظر زیبا اما طبیعی در جوزای سال ۱۳۸۸ به عنوان اولین پارک ملی کشور انتخاب شد که از این سال به بعد همه‌ساله بر شمار بازدید کنندگان این پارک افزوده می‌شود.
به گزارش خبرگزاری دید، مسئولان بند امیر می‌گویند، همه‌ساله تعداد این گردشگران و بازدید کنندگان دو برابر افزایش یافته و توجه بسیاری از توریستان داخلی و خارجی را به خود جلب کرده است.
با این حال، مسئولان اداره محلی می‌گویند، میزان حضور و بالا رفتن آمار گردشگران که تاکنون بیش‌تر از ۱۲۵ هزار نفر ثبت شده و آن را بالاتر از پیش‌بینی این اداره می‌دانند.
عبدالرحمن احمدی، سخنگوی ولایت بامیان به خبرگزاری دید می‌گوید، آمار بازدید کنندگان داخلی و خارجی در سال‌های اخیر بسیار بالا رفته و این آمار با مقایسه به سال گذشته تفاوت درشتی را نشان می‌دهند.
سید علی، یکی از باشنده‌های بند امیر می‌گوید:” نزدیک به ۸ سال است که در این بند دست‌فروشی می‌کنم. همه‌ساله شاهد حضور بیش‌تر گردشگران چه از داخل کشور و چه از خارج کشور هستم. ”

وی می‌گوید، با آن‌که طی چند سالی اخیر تسهیلات اندکی فراهم شده است، اما هنوز هم بازیدکنندگان با مشکلات زیادی مواجه هستند.
در همین حال، بسیاری از بازدید کنندگان از عدم موجودیت امکانات در این پارک انتقاد کرده می‌گویند، بازدید کنندگان که از ولایات دور دست به این‌جا می‌آیند، مکان امنی برای ماندن در شب نداشته و هوتل‌های اندکی هم که ساخته شده است با ارایه خدمات بسیار ناچیز شان پول هنگفتی از آن‌ها می‌گیرند.
محمد جواد، یکی از شهروندان مزار شریف که به دیدن بند امیر آمده می‌گوید: بازدیدکنند‌گان به خصوص آنهایی که از ولایات دور به این‌جا می‌آیند با مشکلات زیادی به خصوص محل رهایشی مواجه‌اند.
وی می‌افزاید، هوتل‌های که در این ساحه ساخته شده است، هر شب از ۶۰۰ تا ۱۵۰۰ افغانی تنها به خاطر کرایه‌ اتاق می‌گیرند.
جمیله یکی دیگر از گردشگران می‌گوید:« همه‌ساله در بند امیر چندین نفر غرق می‌شود، اما اداره محلی بامیان تاکنون هیچ وسیله نجاتی را در نظر نگرفته است.»
وی از حکومت محلی خواست تا از عایدات سالانه‌ این پارک، تجهیزات غواصی را تامین کرده تا از بروز واقعات غرق‌شده‌گی که منجر به مرگ آن‌ها می‌شود، جلوگیری صورت گیرد.
از سوی دیگر، بسیاری از توریستان می‌گویند، چندین سال است که اداره محلی بامیان وعده داده است که ۱۴ کیلومتر سرک بندامیر را آسفالت می‌کند، اما تاکنون به این وعده‌ها عمل نکرده است.
انجنیر محمد انوری، رییس فواید عامه ولایت بامیان اما می‌گوید، بودجه آسفالت سرک بند امیر منظور شده و بعد از تکمیل شدن کارهای اداری آن، کارش رسماً آغاز خواهد شد.


بند امیر که متشکل از هفت بند طبیعی است، در جوزای سال ۱۳۸۸ به عنوان نخستین پارک ملی کشور انتخاب شد که همه‌ساله توریستان‌ زیادی از آن دیدن می‌کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا