آخرین اخبارافغانستانپاکستانسیاست

هشدار اسلام‌آباد به طا-لبان: اعضای تی‌تی‌پی را تحویل دهید وگرنه اقدام یکجانبه می‌کنیم

خبرگزاری دید: وزیر امور داخله پاکستان به حکومت سرپرست افغانستان هشدار داده که عوامل دخیل در حمله به چینی‌ها را تحویل آن‌ها دهند، در غیر آن پاکستان اقدام یکجانبه انجام خواهد داد.

به نقل از داون، محسن نقوی وزیر داخله پاکستان در کنفرانس مطبوعاتی در لاهور گفته که حمله تروریستی که در آن ۵ مهندس چینی و راننده پاکستانی آن‌ها کشته شدند، در افغانستان برنامه‌ریزی شده بود و با کمک گردانندگان و تسهیل‌گران مستقر در پاکستان اجرا شد.

او گفته که رهبری گروه تحریک طا-لبان پاکستان (TTP) مستقر در افغانستان و سازمان‌های اطلاعاتی خارجی متخاصم پشت حمله انتحاری ۲۶ مارچ بر مهندسان چینی در بیشام بودند.

وی افزوده که این حمله «کاملاً» از سوی افغانستان انجام شد و برنامه‌ریزی شده بود که به طور خاص مهندسان چینی را در پاکستان هدف قرار دهد.

وزیر داخله آن کشور بدون اشاره به جزییات بیشتر گفته است: رهبری تی‌تی‌پی این حمله را به عنوان یک پروژه شاخص طراحی کرد و سازمان‌های اطلاعاتی دشمن هزینه‌های زیادی برای این حمله به آن‌ها پرداخت کردند.

این مقام امنیتی پاکستان از حکومت موقت افغانستان خواست ۳ تروریست مظنون به نام‌های بختیار شاه، قاری عبدالله و خان لالا را به همراه نورولی محسود رهبر تحریک طا-لبان پاکستان، عظمت الله قوماندان ملاکند و کل رهبری این گروه غیرقانونی را بازداشت کند.

او گفته است: ما خواهان روابط خوب با افغانستان هستیم، اما برای این امر مهم است که این تروریست‌ها دستگیر، محاکمه یا به ما تحویل داده شوند.

انتظار می‌رود این افشاگری‌ها روابط دوجانبه بین دو همسایه را بیشتر متشنج کند، زیرا اسلام‌آباد بارها بر کابل فشار آورده تا علیه تروریست‌های مستقر در افغانستان اقدام کند.

نقوی افزوده است: پاکستان این موضوع را با حکومت موقت افغانستان در میان گذاشته و تاکید کرده است که باید علیه تروریست‌های فعال در آنجا اقدام کنند، اما تاکنون نتیجه‌ای نگرفته‌ایم.

به گفته وی، تروریست‌ها از ضعف حکومت موقت افغانستان استفاده می‌کنند.

نقوی در پاسخ به این پرسش مبنی بر این‌که اگر حکومت افغانستان همکاری نکند، پاکستان چه خواهد کرد، گفته که «دولت تصمیم یک‌جانبه خواهد گرفت».

اظهارات وزیر داخله پاکستان دو هفته پس از آن بیان شده که جنرال احمد شریف، مدیر کل روابط عمومی ارتش پاکستان گفته که حمله در افغانستان برنامه‌ریزی شده بود و بمب‌گذار انتحاری نیز تبعه افغانستان بود.

نیروهای امنیتی آن کشور تاکنون ۱۱ مظنون را دستگیر کرده اند، از جمله مهاجم و تسهیل‌گران پاکستانی آن‌ها.

نام‌های آن‌ها عادل شهباز، شفیق قریشی، زاهد قریشی، نظیر حسین، فیض‌الله، فصیح‌الله، عمران سواتی، سخاءالله، عبدالله، عبدالرحمان و کمال خان خوانده شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا