آخرین اخبارجهانسیاست

هشدار مقام خیبرپختونخوا: اخراج پناهجویان قانونی افغانستانی وضعیت را وخیم می‌کند

خبرگزاری دید: سخنگوی ایالت خیبرپختونخوا هشدار داده که آزار و اذیت یا اخراج افغانستانی‌هایی که به طور قانونی در پاکستان زندگی می‌کنند، روابط بین دو کشور را بیش از پیش تیره می‌سازد.

به نقل از داون، محمدعلی سیف سخنگوی حکومت خیبر پختونخوا گفته که اتباع افغانستانی که به طور قانونی در پاکستان زندگی می‌کنند نباید «آزار یا اخراج شوند».

او هشدار داده که هر اقدامی در این زمینه می‌تواند روابط بین پاکستان و افغانستان را تیره کند.

دولت پاکستان در نوامبر سال گذشته اولین دور بازگرداندن آنچه را «بیگانگان غیرقانونی» نامید، آغاز کرد.

هیچ اطلاعات رسمی مبنی بر این‌که چه تعداد از حدود ۱.۷ میلیون افغانستاتی بدون مدرک از نوامبر ۲۰۲۳ به کشور شان بازگشته‌اند، منتشر نشده است.

اما به گفته منابع آگاه، تعداد کل افغانستانی‌های بدون مدرک که در دور اول از طریق خیبر پختونخوا و بلوچستان به افغانستان بازگشته‌اند، حدود نیم میلیون نفر است.

اسناد نشان می‌دهد که مرحله دوم تلاش برای اخراج نزدیک به یک میلیون افغانستانی «دارای مدرک» به کشورشان است.

سخنگوی ایالت خیبرپختونخوا گفته که همه مهاجران غیرقانونی این ایالت قبلاً به کشورشان بازگردانده شده‌اند و در حال حاضر هیچ اقدامی علیه ساکنان قانونی جریان ندارد.

وی افزوده است: در مرحله اول، ما مامور شدیم تا افغانستانی‌های غیرقانونی را در خیبر پختونخوا شناسایی و آن‌ها را اخراج کنیم. همه افغانستانی‌های بدون مدرک در خیبر پختونخوا به افغانستان بازگشته‌اند.

سیف افزوده است: دولت فدرال فقط ما را موظف کرده که تعداد افغانستانی‌های دارای مدارک قانونی را در خیبر پختونخوا شناسایی کنیم. آمارهای ما نشان می‌دهد که ۳۵۹ هزار نفر در این ایالت زندگی می‌کنند.

به گفته او، اخراج افغانستانی‌های غیرقانونی موجه بود، اما نمی‌توان افغانستانی‌های قانونی ساکن اینجا را مورد آزار و اذیت یا اخراج قرار داد.

او هشدار داده که هر اقدامی علیه افغانستانی‌های قانونی «برانگیختن نفرت، سوء‌تفاهم و بی‌اعتمادی بین ما و افغانستان است».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا