آخرین اخباراسلایدشوافغانستانحکومتفرهنگ عامه

هفتم اسد روز ملی بیرق افغانستان

خبرگزاری دید: قانون اساسی افغانستان روز هفتم اسد را روز ملی پرچم اعلام کرده است. تا قبل از حاکمیت طالبان در این روز پرچم افغانستان در سراسر این کشور به اهتزار در می‌آمد.

پرچم کنونی افغانستان که رنگ سرخ، سبز و سیاه دارد، برای نخستین بار در لویه جرگه سال ۱۳۰۷ در زمان حکومت امان الله خان تصویب شد. قبل از آن رنگ پرچم افغانستان سیاه بود، بعد از آن در پرچم افغانستان تغییرات زیادی آمد ولی در ۱۳۸۲ باز هم همان سه رنگ سابق ولی با اندکی تغییر درج قانون اساسی افغانستان شد.


پرچم افغانستان در ۱۰۰ سال اخیر همواره دستخوش تغییر بوده است. هر حکومت و گروه سیاسی که به قدرت رسیده نظر به طرز دید و برداشت‌های سیاسی و فکر خود پرچم این کشور را تغییر داده است.
استفاده از پرچم در افغانستان پیشینه تاریخی دارد و گفته می‌شود که از زمان حکمروایی یما، نخستین شاه افغانستان تاکنون در این‌ کشور استفاده می‌ شود، اگرچه با تغییرات همراه بوده است.
حبیب الله رفیع، مورخ و عضو اکادمی علوم افغانستان می‌گوید: فلسفه تغییر دادن بیرق سیاه به سه رنگ این بوده که شاه امان الله خواست مبارزات مردم را در آن انعکاس دهد.
اما طالبان که مشروعیت ملی و بین المللی ندارد پس از حاکمیت بر افغانستان پرچم گروه خود را بر تاج ارگ برافراشت که خشم وانتقادهای شدید مردم افغانستان را در داخل وخارج از کشور بر انگیخت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا