آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمرسانه‌هازنانسیاست

واشنگتن پست: طا-لبان مشروعیت داخلی را در فضای‌مجازی جستجو می‌کنند

خبرگزاری دید:  طا-لبان گروهی از یوتیوبرها، وبلاگ‌نویسان ویدیویی و چهره‌های تاثیرگذار رسانه‌های اجتماعی را آموزش می‌دهند تا تصویر مثبتی از این کشور در رسانه‌ها ارائه کنند. این گروه در ازای ارائه تصویر و دیدگاه مثبت و تبلیغ برای -افغانستان امن- امکان دسترسی به سوژه‌هایی را می‌دهند که میلیون‎‌ها بیننده دارند و آنان را تهدید می‌کنند که اگر مطابق با سفارش آنان عمل نکنند مجوزشان لغو می‌‎شود. این گروه اکنون با استفاده از رسانه‌های اجتماعی، در پی کسب مشروعیت داخلی، ترسیم تصویر مثبت از افغانستان و باز کردن پای گردشگران به کشور است.

 به نقل از ایندپندنت فارسی؛ واشنگتن پست روز گذشته (۱۹حوت) در گزارشی آورده است: طا-لبان پس از بازگشت به قدرت برای دعوت از یوتیوبرهای غربی کمپینی راه انداختند و در این مدت ده‌ها یوتیوبر اهل کشورهای بریتانیا، ایرلند، کانادا، آمریکا و برخی کشورهای اروپایی و آسیایی به افغانستان سفر و بسیاری از آنان وضعیت این کشور را “آرام”و رفتار طا-لبان را “دوستانه” توصیف کردند.

گروه طا-لبان که در دهه ۱۹۹۰ میلادی طی شش سال حاکمیت بر افغانستان، تلویزیون‌ها را می‎‌شکستند و نشر و پخش ویدیو را منع کرده بود، اکنون با استفاده از رسانه‌های اجتماعی، در پی کسب مشروعیت داخلی، ترسیم تصویر مثبت از افغانستان و باز کردن پای گردشگران به افغانستان‌ است.

واشنگتن پست، پس از گفت‌وگو با ۱۰ فعال افغان در رسانه‌های اجتماعی، نوشت که محتواهای انتقادی درمورد طا-لبان به‌دلیل فشار طالبان و خودسانسوری- از یوتیوب و دیگر رسانه‌های اجتماعی ناپدید شده است.

در بیشتر موارد، یوتیوبرها به اتهام -تبلیغ علیه نظام-، مصاحبه با منتقدان این گروه، پخش موسیقی و نشان دادن تصویر زنانی که حجاب مورد تایید طا-لبان را ندارند بازداشت می‌شوند.

با این حال، جک مالون، سخن‌گوی گوگل که مالک یوتیوب است، گفت برخی کانال‌ها را که “محتوای تمجیدکننده یا ترویج حوادث خشونت‌بار” را درمورد افغانستان پخش می‌کنند مسدود کرده است، درحالی‌که رسانه‌های رسمی طا-لبان، ازجمله تلویزیون ملی افغانستان، خبرگزاری باختر و ده‌ها کانال دیگر، که در یوتیوب فعال‌اند، هر روز در تمجید رهبران و ایدئولوژی گروه حاکم محتوا تولید می‌کنند. اما سخن‌گوی گوگل می‌گوید: “اگر حسابی را پیدا کنیم که گمان می‌رود متعلق به طا-لبان افغانستان باشد، آن را متوقف می‌کنیم. علاوه بر این، سیاست‌های ما محتوای تحریک‌کننده خشونت را ممنوع می‌کند.”

در حالی که یوتیوب به یکی از مهم‌ترین ابزار طا-لبان برای ترویج ایدئولوژی، خلق روایت مثبت از وضعیت افغانستان و پخش شایعات بدل شده است، اعمال قوانین سختگیرانه این گروه بر کاربران و چهره‌های تاثیرگذار در حال افزایش است.

همچنین طا-لبان درمورد فعالیت زنان افغان در رسانه‌ها محدودیت‌های زیادی وضع کرده‌اند، اما زنان یوتیوبر کشورهای غربی، بدون رعایت حجاب مورد نظر این گروه، در شهرهای افغانستان سفر می‌کنند و با اعضای این گروه مصاحبه می‌کنند. برخورد دوگانه طا-لبان با زنان افغان و زنان خارجی موجب انتقادهای فراوان کاربران در رسانه‌های اجتماعی شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا