آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثحقوق بشرحکومتخبر های مهممنطقه

واکنش‌های گسترده به حمله مسلحانه به گردشگران خارجی در بامیان

خبرگزاری دید: بازار ولایت بامیان روز گذشته شاهد یک حمله مسلحانه  بود. در جریان این حمله چهار تن که شهروندان کشورهای خارجی را هم شامل می شد، کشته شدند. این حمله واکنش های گسترده بین المللی را به همراه داشت.

روز گذشته، جمعه، ۲۸ ثور حمله ای مسلحانه به چندین گردشگر خارجی در ولایت بامیان افغانستان صورت گرفت. در جریان این حمله ۴ نفر که سه تن از شهروندان اسپانیا بودند کشته و هفت نفر دیگر زخمی شدند. در میان تلفات زخمی شدگان ، شهروندان افغانستان نیز حضور داشتند، نیز بودند.

عبدالمتین قانع، سخنگوی وزارت کشور افغانستان در صفحه ایکس این حمله را تایید کرد. “او نوشت که عصر امروز(جمعه،۲۸ ثور) در بامیان بر مردم تیراندازی شده.” هرچند او در این پیام عنوان کرد که تعدادی از شهروندان خارجی و افغانستان زخمی شده اند اما مشخص نکرد که زخمی شدگان، شهروندان چه کشورهایی هستند.

در همین رابطه خبرگزاری فرانسه هم با استناد به منابع خود گزارش داد سه مجروح دیگر شهروندان ناروی، آسترالیا و لیتوانیا هستند.

قانع همچنین ضمن محکومیت این حادثه از بازداشت و دستگیری چهار نفر مظنون خبر داد.

این درحالی است که سی ان ان به نقل از منابع اسپانیایی گزارش داده است که سه شهروند از چهار نفر کشته شده، اسپانیایی هستند. همچنین در میان زخمیان نیز یک شهروند اسپانیایی قرار دارد.

در همین رابطه، پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا با انتشار پستی در شبکه های اجتماعی اعلام کرده است که شهروندان کشته شده در این حمله همه گردشگر بوده اند.

او همچنین در این پست ضمن ابراز همدری با خانواده های قربانیان گفت  از خبر قتل گردشگران اسپانیایی در افغانستان غافلگیر شدم و تعهد سپرد که اوضاع را از نزدیک دنبال می کند.

رسانه های مختلف همچنین از حضور شهروندان کشورهایی دیگری همچون لیتوانی، نروژ و استرالیا در میان زخمی ها خبر می دهند.

اما این حمله واکنش های گسترده بین المللی را به همراه داشته است. کرن دکر، کاردار سفارت آمریکا برای کابل، ضمن آنکه این حمله را محکوم کرد گفت که افغانستان شاهد خشونت بیش از حد بوده است.

همچنین توماس وست، نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان نیز این حمله ناراحت کننده توصیف کرد.

اتحادیه اروپا، در بیانیه ای که در همین رابطه منتشر کرده آورده است که « ما حمله مسلحانه بر گروهی از گردشگران خارجی را که از بامیان افغانستان بازدید می کردند، به شدت محکوم می کنیم».

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است. گفتنی است که حکومت سرپرست معتقد است از زمانی که این حکومت ایجاد شده افغانستان شاهد امنیت سراسری است.

منطقه کوهستانی بامیان یکی از مناطق دیدنی و از مقاصد گردشگری در کشور است که هرساله گردشگران خارجی و داخلی برای بازدید از این منطقه وارد بامیان می شوند. دو مجسمه غول پیکر بودا از مهم ترین جاذبه های گردشگری این ولایت است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا