آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرسیاست

واکنش‌ها به حمله تروریستی بر نمازگزاران در پلخمری؛ داعش مسئولیت گرفت و محکوم شد

خبرگزاری دید: سازمان ملل متحد، نماینده افغانستان در سازمان ملل شماری از سیاسیون کشور و سفارت ایران در کابل این حمله تروریستی را محکوم کردند.

ریچارد بنت گزارش‌گر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشری افغانستان در واکنش به این حمله تروریستی گفت که آن را محکوم می‌کند.

بنت با بیان این‌که در این حمله ده‌ها نمازگزار در مسجد امام زمان واقع در پلخمری جان باخته‌اند، گفته است: جلوگیری، محافظت و پاسخگویی برای جامعه شیعه افغانستان که همواره هدف قرار گرفته می‌شوند، ضروری است.

یوناما نیز با ابراز تسلیت به خانواده‌های قربانیان این رویداد گفت که در صحنه کار می‌کند تا حقایق در مورد این رویداد معلوم شود.

سفارت ایران در کابل با انتشار بیانیه‌ای در اکس گفت این حمله کار تروریست‌های افراطی است که از حمایت امریکا و رژیم صهیونیستی برخوردارند.

در بیانیه این سفارت آمده است: امروز تروریست‌های افراطی که از حمایت امریکا و  رژیم صهیونیستی برخوردارند، یک حادثه تروریستی ددمنشانه و خونبار را در  مسجد امام زمان شهر پلخمری مرکز ولایت بغلان در هنگام نماز جمعه مرتکب شدند و موجب شهادت و جراحت جمعی از نمازگزاران بی‌گناه افغانستان گردیدند.

‏نصیر احمد فایق کاردار ماموریت دیپلماتیک افغانستان در سازمان ملل در اکس گفته است: ‏ادامه حملات انتحاری و تروریستی در مساجد و هدف قرار دادن افراد ملکی و نمازگزاران هیچ توجیه دینی و عقلانی ندارد.

وی افزود: این اعمال تروریستی نتیجه تدریس و  ترویج افکار خشونت‌آمیز، افراطیت‌گرایی و  دهشت‌افگنی در مدارس جهادی است.

حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور نیز در واکنش به حمله تروریستی گفته است: ‏اين عمل تروريستى را که در تضاد با تمام اصول و ارزش‌های انسانی و اسلامی قرار دارد به شديدترين الفاظ تقبيح نموده از بارگاه ايزد متعال براى شهداى اين حادثه اسفناک بهشت برین، براى بازماندگان شان صبر جميل و براى مجروحين شفای عاجل استدعا می‌نمایم.

عبدالله عبدالله رییس پیشین شورای عالی مصالحه ملی کشور نیز این حمله تروریستی را عمل غیرانسانی و غیراسلامی دانست و تقبیح کرد.

عبدالله عبدالله: ‏این عمل غیر‌انسانی و غیر‌اسلامی را شدیداً تقبیح نموده و تأکید می‌کنیم که اقدام به چنین اعمالی در هیچ قالب عقیدتی و فکری پذیرفتنی نیست و غیر قابل بخشش می‌باشد.

رینا امیری نماینده ویژه امریکا در امور حقوق زنان افغانستان در واکنش به این رویداد گفت: مردم افغانستان به حد کافی زنج دیده‌اند و این «بی‌رحمی» باید پایان یابد.

گفتنی است که چاشت روز گذشته حمله انتحاری در هنگام نماز جمعه در مسجد امام زمان واقع در شهر پلخمری اتفاق افتاد که منجر به جان باختن ده‌ها نفر گردید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا