آخرین اخباراسلایدشوافغانستانجنگجهانحقوق بشرخبر های مهممنطقه

واکنش برخی از سیاسیون افغانستان به کشته‌شدن اسماعیل‌هنیه

خبرگزاری دید: داکتر عبدالله عبدالله در پیام خود به مناسبت کشته شدن اسماعیل هنیه رییس دفتر سیاسی حماس گفته است: “جنایت و ظلم نظام‌مند علیه مردم فلسطین از سوی رژیم اسرائیل عامل اصلی بحران در خاورمیانه است و ظلم و جنایتی را که اکنون در حق مردم غزه صورت می‌گیرد وجدان و ضمیر بشریت فراموش نمی‌کند.”

واکنش برخی از سیاسیون افغانستان به کشته‌شدن اسماعیل‌هنیه

برخی از رهبران و چهره‌های سیاسی کشور، ضمن ابراز همدردی و تسلیت به مردم فلسطین، این حمله تروریستی را تقبیح کرده‌اند.

عبدالله عبدالله

داکترعبدالله‌عبدالله رییس شورای مصالحه ی حکومت پیشین در پیامی به مناسبت کشته‌شدن اسماعیل‌هنیه گفته است: حمایت از داعیه برحق مردم فلسطین برای رسیدن به آزادی و حق خود ارادیت، مشروع و از حمایت اکثریت مطلق مردم و کشورهای جهان برخوردار می‌باشد.

عبدالله گفته است:  بدون آزادی فلسطین و به رسمیت شناختن حق حاکمیت و دولت مستقل فلسطین دست‌يافتن به صلح و امنیت در خاورمیانه و جهان ناممکن است.

عبدالله تأکید داشته است؛ “ترور اسماعیل هنیه یکی از رهبران سیاسی فلسطین را که در این اواخر مصروف مذاکرات آتش بس و تلاش‌های صلح بود و اکنون به عنوان مهمان در جمهوری اسلامی ایران به سر می‌برد به عنوان یک عمل تروریستی، جنایتکارانه و خلاف تمام قوانین و عرف بین‌الدول محکوم و تقبیح می‌کنیم و مراتب تسلیت خود را برای خانواده‌ی مرحوم و مردم فلسطین ابراز می‌داریم.

وی گفته است: جنایت و ظلم نظام‌مند علیه مردم فلسطین از سوی رژیم اسرائیل عامل اصلی بحران در خاورمیانه است و ظلم و جنایتی را که اکنون در حق مردم غزه صورت می‌گیرد وجدان و ضمیر بشریت فراموش نمی‌کند.

محمد محقق

درهمین رابطه استاد محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان و عضو ارشد شورای عالی مقاومت ملی برای نجات در پیامی ترور اسماعیل هنیه را وحشیانه دانسته وگفته است: “ترور نا جوانمردانه اسماعیل هنیه رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت فلسطین (حماس ) در تهران یک عمل تروریستی ، ناقض قوانین بین المللی و نقض حاکمیت ملی یک کشور مهم منطقه است.

عطامحمد نور

استاد عطا محمد نور رهبر حزب جمعیت اسلامی و عضوارشد شورای عالی مقاومت ملی با انتشار پیامی در برگه ایکس خود گفته است: ‏متاسفانه صبح  امروز اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی جنبش حماس، در تهران به شهادت رسید. این رویداد که باالنفسه، رویداد هراس افگنانه و تروریستی است، از هر نظر قابل نکوهش و مردود است. بدون تردید که اسرائیل در کنار انجام جنایات متعدد بشری در فلسطین در این قضیه نیز دخیل است.

‏آقای نوردر پیام خود آورده است: جنبش حماس که داعیه خود را مبارزه برای آزادی ساحات اشغال شده‌ی فلسطین می‌شمارد، مانند هر جنبش دیگر آزادی‌خواه حق دارد که از سرزمین آبایی‌شان دفاع کند و محرومیت ازین حق هیچ مبنای حقوقی ندارد.

لطیف پدرام

لطیف پدرام از چهره های سیاسی کشور و رهبر حزب کنگره ملی نیز در پیامی به مناسبت کشته شدن اسماعیل هنیه گفته است: استقبال پرشور کنگره امریکا از یک قاتل حرفه‌ای و جنایتکار جنگی، نتانیاهو، رژیم صهیونیستی را در انجام اعمال تروریستی روحیه بیشتر بخشید .

وی در پیام خود افزوده است: “تروراسماعیل‌هنیه، فرزند قهرمان خلق فلسطین، اوج این جنایت و گسترش تروریسم دولتی است.

اسماعیل‌هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس برای اشتراک در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران به این کشور سفر کرده بود که در بامداد امروز(۱۰ اسد) مورد حمله تروریستی قرار گرفت و جان خود را از دست داد.

اسماعیل هنیه کی بود؟

هنیه در سال ۱۹۶۲ در اردوگاه آوارگان نزدیک شهر غزه زاده و در اواخر دهه ۱۹۸۰ در جریان انتفاضه نخست یا قیام به حماس پیوست.

این مرد ۶۲ ساله بین سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۷ و پس از کسب اکثریت چوکی‌های حماس در انتخابات پارلمانی فلسطین در آن زمان، نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین بود.

پس از جا به جایی دولت زیر رهبری حماس در نوار غزه، در نتیجه اختلافات حماس با جناح رقیب فتح، هنیه به عنوان رهبر دولت بالفعل در غزه در سال‌های ۲۰۰۷-۲۰۱۴ خدمت کرد.

وی در سال ۲۰۱۷ به جای خالد مشعل به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس انتخاب شد.

در آغاز سال روان، یورش های هوایی اسرائیل به کشته شدن سه پسر و چهار نواسه هنیه منجر شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا