آخرین اخبارافغانستانروند صلحسیاست

وزارت خارجه: تاکنون تمام عملکرد طالبان در مغایرت با تعهداتشان بوده

وزارت امور خارجه کشور در باره اظهارات اخیر ضمیر کابلوف نماینده ویژه روسیه برای افغانستان می‌گوید که طالبان از زمان امضای توافق نامه دوحه تاکنون به تعهداتشان عمل نکرده‌اند.


به گزارش خبرگزاری دید: وزارت خارجه‌ کشور اعلام کرده است که اظهارات اخیر ضمیر کابلوف، نماینده‌ ویژه‌ رییس ‌جمهور روسیه برای افغانستان پیرامون آمادگی طالبان برای دست‌یابی به راه‌حل سیاسی و احتمال استیلای بالقوه‌ طالبان بر قدرت را بررسی کرده است.
در اعلامیه‌ وزارت خارجه آمده است که مطرح‌ کردن امکان دست‌یابی نظامی طالبان به قدرت سیاسی در مغایرت با اعلامیه‌ نشست ترویکای گسترده مسکو، قطع‌نامه‌ ۲۵۱۳ شورای امنیت سازمان ملل متحد و همچنین مخالفت جامعه جهانی با برگشت امارت طالبانی، قرار دارد.
در اعلامیه آمده است که اگر آقای کابلوف به اطلاعات و دریافت‌های قابل اعتماد و مشخصی دست‌رسی دارد که نشان‌دهنده‌ اراده‌ واقعی طالبان برای حل مسالمت‌آمیز جنگ باشد، آن را با کابل در میان بگذارد تا مطابق به آن بتوان به پیشرفت‌های بیشتری در روند صلح دست یافت.
وزارت خارجه افزوده است که طالبان از زمان امضای توافق‌نامه‌ دوحه، تعهدات‌شان را در قبال کاهش خشونت‌ها، قطع روابط با گروه‌های تروریستی و انجام مذاکرات جدی روی آتش‌بس و رسیدن به توافق سیاسی پی‌هم نقض کرده‌اند.
به ‌گفته‌ این وزارت، عمل‌کرد طالبان نشان می‌دهد که این گروه خلاف اظهاراتش، در عمل آماده‌ حل سیاسی بحران افغانستان نیست.
وزارت خارجه تأکید کرده است که دولت افغانستان تمام تعهداتش را به ‌شمول رهایی بیش از شش‌هزار زندانی طالبان عملی کرده و پیوسته بر مذاکرات بامحتوا روی مسائل اساسی از جمله آتش‌بس فوری تأکید کرده است.
طبق اعلامیه، جمهوری اسلامی افغانستان تا کنون در سه دور مذاکرات با طالبان شرکت کرده و اعزام هیئت بلندرتبه‌ سیاسی به دوحه نیز به ‌منظور حمایت از هیئت مذاکره‌کننده و اثبات جدیت و تعهد جمهوری اسلامی افغانستان به روند صلح و پیشبرد گفت‌وگوهای صلح با طالبان بوده است.
به نقل از اعلامیه‌ وزارت خارجه، با وجود این تلاش‌ها، هنوز نشانه‌ای از تعهد طالبان برای پایان خشونت‌ها، اجتناب از راه‌حل نظامی و رسیدن به توافق سیاسی دیده نمی‌شود.
در بخشی از اعلامیه با اشاره به اظهارات ضمیر کابلوف، آمده است که کابل از تلاش‌های صلح روسیه در چارچوب فارمت مسکو، ترویکای گسترده و شورای امنیت سازمان ملل متحد قدردانی می‌کند.
وزارت خارجه در عین حال گفته است که انتظار دارد تا شرکای بین‌المللی افغانستان ضمن مسئول قرار دادن طالبان در قبال تعهدات‌شان، همچنین بر این گروه فشار وارد کنند تا دست از خون‌ریزی برداشته و به راه‌حل سیاسی از طریق مذاکرات واقعی و معنادار تن دهند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا