آخرین اخباراسلایدشوافغانستانجهانحقوق بشرخبر های مهمزنان

وزیران معارف و تحصیلات عالی طا-لبان در سفر به روسیه از چه دست‌آورد هایی یاد خواهند کرد؟

خبرگزاری دید: مولوی حبیب‌الله آغا سرپرست وزارت معارف و ندا محمد ندیم وزیر تحصیلات عالی حکومت طا-لبان روزشنبه (۱۹ جوزا) برای اشتراک در نشست بین‌المللی در مورد معارف و تحصیلات عالی وارد شهر کازان در روسیه شدند.

وزیران معارف و تحصیلات عالی طا-لبان در سفر به روسیه از چه دست‌آورد هایی یاد خواهند کرد؟

سفر وزاری معارف و تحصیلات عالی طا-لبان به روسیه در حالی صورت گرفته که هنوز یک سال از تسلط دوبارۀ طا-لبان بر افغانستان نگذشته بود که آن‌ها حق آموزش در مکاتب متوسطه و لیسه ها را از دختران کشور سلب نمودند.

در پایان سال ۲۰۲۲ میلادی طا-لبان بدون هیچ دلیلی دروازه‌های پوهنتون ها را نیز بروی زنان و دختران افغان بستند.

در همچو شرایط وزرای معارف و تحصیلات عالی طا-لبان در نشست کازان چه موضوعاتی را مورد بحث قرار خواهند داد و از کدام دستاورد هایشان یاد خواهند کرد؟

به نقل از رادیو آزادی؛ ابراهیم شینواری معین و سرپرست وزارت معارف حکومت پیشین در پاسخ به این سوال می گوید:

“سفر وزاری معارف و تحصیلات عالی طالبان و اشتراک آن‌ها در یک نشست بین المللی معارف در کازان حیران کننده است، زیرا در آن نشست آن‌ها کدام پیام، گزارش و دستارود برای ارائه ندارند، چون آن‌ها برعکس رول و مسوولیت اصلی‌شان که باز کردن دروازه‌های مکاتب و پوهنتون‌ها به‌روی دختران و پسران است، این دروازه‌ها را بسته و وظیفۀ خود را اجرا نکرده‌اند. اما اگر از زاویۀ مثبت دیده شود، خدا رحم کند که این وزرا از سایر هیئت‌ها و وزرای سایر ممالک یاد گرفته، از پیام‌های آن‌ها متأثر شوند و بعد از بازگشت به وطن عزیز، تصمیم و اعمال خودرا تغییر بدهند، اصلاح کنند و دروازه‌های مکاتب و پوهنتون‌ها را به روی دختران و زنان باز کنند.”

در افغانستان تحت حاکمیت طا-لبان، حدود هزار روز می‌شود که دختران اجازۀ رفتن به مکاتب متوسطه و لیسه‌ها را ندارند و به دلیل محرومیت دختران افغانستان از حق تحصیل، حدود یک سال پیش، اتحادیۀ اروپا تحریم‌هایی را بر سه مقام طا-لبان از جمله حبیب‌الله آغا، سرپرست وزارت معارف حکومت طا-لبان اعلام کرد.

سازمان ملل متحد، ایالات متحدۀ امریکا، سازمان همکاری اسلامی و بسیاری از کشورها و نهادهای بین‌المللی نیز طا-لبان را به دلیل محدویت و ممنوعیت آموزش دختران محکوم کرده‌اند.

طا-لبان می گویند که با آموزش زنان و دختران مخالف نیستند و روی استراتیژیی کار می‌کنند که براساس آن دختران به مکتب بروند، اما حدود سه سال می‌شود که این استراتیژی ساخته نشده و به نظر می‌رسد که طا-لبان حتی علاقه‌ای هم به صحبت در مورد آن ندارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا