آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

پاکستان به متقی: تی تی پی گروه تروریستی است

خبرگزاری دید: یک مقام بلندپایه پاکستانی با رد اظهارات امیر خان متقی مبنی بر عقب‌نشینی پاکستان از توافق با تی‌تی‌پی در آخرین لحظه، فاش کرد که تی‌تی‌پی به دنبال تسلط بر بخش‌هایی از مناطق قبیله‌ای پاکستان بوده است.

امیرخان متقی در دیدار با مشاهد حسین سید یکی از سناتوران پاکستانی، در تهران اسلام آباد را متهم به عقب‌نشینی از مذاکرات با تی‌تی‌پی کرد.

او مدعی شد که بیشتر موضوعات مورد اختلاف دوطرف حل شده بود؛ اما دولت پاکستان از این گفت‌وگوها عقب‌نشینی کرد.

به گفته وی، تنها نقطه اختلاف باقی مانده در مورد ادغام مناطق قبیله‌ای تحت اداره فدرال سابق (FATA) بود.

به گفته متقی، زمانی که هر دو طرف در آستانه نهایی کردن توافق بودند، پاکستان از آن خارج شد.

با این حال، یک مقام آگاه پاکستانی از این موضوع اظهارات متقی را «پوچ» خوانده و گفته که روایت متقی صحت ندارد.

او روز گذشته تحت شرایطی به اکسپرس تریبون توضیح داده که مذاکرات به دلیل خواسته‌های غیرمنطقی و غیرقانونی تحریک طا-لبان پاکستان شکست خورد.

این مقام پاکستانی تصریح کرده که هدف این گروه تحت پوشش مذاکرات، ایجاد «امپراتوری» خودخوانده در مناطق قبیله‌ای سابق با حمایت ضمنی طا-لبان افغانستان است.

او گفته است: آیا ما باید خاک خود را به این تروریست‌ها بدهیم؟ مطلقاً نه.

وی طا-لبان افغانستان را مسئول بن‌بست کنونی در روابط دوجانبه دانسته است.

به گفته وی، یکی دیگر از عواملی که مانع پیشرفت مذاکرات شد، درک پاکستان از این امر بود که تحریک طا-لبان پاکستان از گفت‌وگو به عنوان بهانه‌ای برای سازماندهی مجدد استفاده می‌کند زیرا با وجود اعلام آتش‌بس، حملات تروریستی تحریک طا-لبان پاکستان بی‌وقفه ادامه یافت.

این مقام تاکید کرده که پاکستان برای خنثی کردن تهدید تحریک طا-لبان پاکستان زمان کافی در اختیار طا-لبان افغانستان قرار داده است.

وی افزوده است: ما شواهدی ارایه کردیم و محل اختفای تروریست‌های تحریک طا-لبان پاکستان را در افغانستان به اشتراک گذاشتیم. با این حال، با وجود این تلاش‌ها، طا-لبان افغانستان تنها وعده‌هایی دادند و نتوانستند اقدام اساسی علیه تحریک طا-لبان پاکستان انجام دهند.

این مقام مسئول با بیان اینکه پاکستان اکنون موضع روشنی اتخاذ کرده، تصریح کرده است: هیچ مذاکره‌ای با تروریست‌ها صورت نخواهد گرفت.

به گفته این مقام، طا-لبان افغانستان باید اقدامات قابل راستی‌آزمایی را علیه تحریک طا-لبان پاکستان و همکارانش انجام دهند. نتایج این اقدامات باید در کاهش حملات تروریستی فرامرزی آشکار شود. بدون چنین پیشرفتی، پاکستان نمی تواند «امور عادی» را با افغانستان حفظ کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا