آخرین اخبارجهانسیاست

پس از هفت ماه رهبران چین و امریکا تماس گرفتند

جو بایدن برای نخستین بار طی هفت ماه اخیر با شی جین پینگ، همتای چینی خود گفت‌وگو کرد.


به نقل از یورونیوز، کاخ سفید روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که روسای جمهوری دو کشور درباره مسائل گسترده‌ از جمله منافع جهانی، روابط دوجانبه و همچنین صلح و ثبات در شرق آسیا با یکدیگر گفت‌وگو کردند.
این تماس تیلفونی در حالی صورت گرفته که طی ۷ ماه گذشته هیچ تماس مستقیمی میان رهبران دو ابرقدرت جهانی برقرار نشده و روابط پکن و واشنگتن در سطح وزرا محدود مانده بود.
از زمان روی کار آمدن جو بایدن، تنش‌ها میان چین و آمریکا که در دولت دونالد ترامپ شدت یافته بود، همچنان ادامه‌دار بوده است. دو طرف بر سر موضوعاتی چون هانگ‌کانگ، تایوان و همچنین تجارت جهانی با یکدیگر اختلافات جدی داشته‌اند.
کاخ سفید در بیانیه خود تاکید کرده در این تماس تیلفونی جو بایدن و شی جین پینگ گفت‌وگوهای راهبردی گسترده‌ای در خصوص زمینه‌هایی که در آن منافع دو طرف با یکدیگر پیوند خورده انجام دادند. همچنین طرفین توافق کرده‌اند که در خصوص موضوعاتی که منافع، ارزش‌ها و دیدگاه‌های آنها با یکدیگر متفاوت است گفت‌وگو کنند.
این تماس تیلفونی که ۹۰ دقیقه هم به طول انجامیده کمتر روی موضوعات کلیدی متمرکز بوده و طرفین بیشتر در خصوص راه‌های پیش‌رو برای روابط چین و ایالات متحده با یکدیگر بحث و گفت‌وگو کردند. در بخش دیگری از بیانیه‌ کاخ سفید آمده است: «دو رهبر یک بحث استراتژیک وسیع داشتند و در آن در مورد موضوعاتی که همگرایی در منافع دو طرف وجود دارد به علاوه پرونده‌هایی که طرفین بر سر منافع، ارزش‌ها و دیدگاه‌ها با یکدیگر اختلاف نظر دارند بحث و گفت‌وگو کردند.
کاخ سفید ابراز امیدواری کرده است که دو طرف بتوانند با وجود اختلافات فزاینده، در موضوعات مورد علاقه مشترک از جمله تغییرات آب و هوایی و جلوگیری از بحران هسته‌ای در شبه جزیره کوریا با یکدیگر همکاری کنند.
تلویزیون دولتی چین گزارش داده که ریيس جمهور این کشور در این تماس تیلفونی ضمن انتقاد از راهبرد ایالات متحده در قبال چین تاکید کرده که سیاست دولت امریکا در خصوص چین باعث بروز «مشکلات شدید» در روابط شده که با منافع اساسی دو ملت و منافع مشترک کشورهای سراسر جهان در تضاد است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا