آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثخبر های مهمسیاستگزارش

پشت پرده درگیری‌های بلخاب؛ جنگ بر سر معادن یا خصومت‌های حزبی و قومی

منابع محلی در منطقه «تگاب تخت» ولسوالی بلخاب می‌گویند، از زمانی که در مناطق پایین بلخاب معادن زغال و مس کشف شده است، افراد و اشخاصی به کار افتاده تا هرکدام به اندازه نفوذ و جایگاهش در میان مردم سهمی از این ثروت نهفته در دل زمین را صاحب شود.

آرشیف

گزارش‌های ضد و نقیض از ولسوالی بلخاب ولایت سرپل می‌رساند که درگیری میان افراد وفادار به حزب حرکت اسلامی و حزب وحدت مردم افغانستان در این ولسوالی، دست کم ۵ کشته برجای گذاشته است. برخی منابع گفته‌اند که درگیری بر سر منابع معدنی زغال سنگ و مس رخ داده است.
به گزارش خبرگزاری دید، منابع محلی در منطقه «تگاب تخت» ولسوالی بلخاب می‌گویند، از زمانی که در مناطق پایین بلخاب معادن زغال و مس کشف شده است، افراد و اشخاصی به کار افتاده تا هرکدام به اندازه نفوذ و جایگاهش در میان مردم سهمی از این ثروت نهفته در دل زمین را صاحب شود.
این منابع تایید می‌کنند که ولسوالی بلخاب ولایت سرپل در هفته جاری گواه یک رویداد خونین میان افراد وابسته دو حزب رقیب( حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان به رهبری آقای محقق و حزب حرکت اسلامی افغانستان) بود که در اثر آن پنج تن از طرفداران هر دو حزب کشته و عده‌ای دیگر نیز زخمی شده‌ است.
باشندگان محل در این مورد می‌گویند که از چند سال بدینسو که معادن سرشار از زغال سنگ در منطقه پایین بلخاب و در اطراف روستای تگاب تخت کشف شده است، افرادی از هواداران آقای محقق، اقدام به استخراج زغال سنگ از معادن مذکور نموده و فرماندهان محلی هر کدام به تناسب قدرت و نفوذشان سهمی از در آمدهای معادن را نصیب شده بودند.
در این میان اما، گروهی از مردم منطقه که خودشان را از هواداران حرکت اسلامی قلمداد می‌کنند، سهمی از معادن یاد شده را در اختیار نداشتند و از این که تمامی در آمدهای آن را هواداران حزب وحدت تصاحب کرده بودند، خودشان را زیان‌مند احساس کرده و در صدد ایجاد یک پایگاه و پس از آن سهیم شدن از در آمدهای ذکر شده و همچنان در صدد حضور پررنگ تر از گذشته در منطقه بودند.
به گفته باشندگان محل، چند روز قبل چند تن از افراد منطقه که گفته شده یکتن از ایشان از جمله محافظین سید عبدالله مسرور وکیل شورای ولایتی بلخ است با چند تن دیگر از اهالی روستای مذکور عازم منطقه می‌شوند تا با بسیج و مسلح سازی طرفداران شان در منطقه پایین بلخاب اعلام حضور نموده و برای خودشان پایگاه دایمی ایجاد نمایند.
طبق گزارش منابع محلی، هواداران حزب وحدت که در منطقه تسلط کامل دارند پیش از رسیدن افراد مذکور از موضوع با خبر شده و و با رسیدن افراد حزب حرکت به درگیری پرداختند که در نتیجه آن دوتن از افراد غیر مسلح کشته و یکتن از افراد مسلح خود را در خانه یکی از اقوام خود رسانیده و پس از دوشب و روز مقاومت در برابر نیروهای محلی حزب وحدت و کشتن دوتن از افراد کمین کننده، پس از آن که مهماتش تمام می‌شود، تسلیم و پس از تسلیمی تیر باران می‌شود.
ذبیح الله امانی سخنگوی والی سرپل اما، در تماس تیلفونی به خبرگزاری دید گفت: از روز شنبه (۱۰ حوت) تا روز دوشنبه (۱۲ حوت) درگیری میان افراد مسلح غیر مسئول در ولسوالی بلخاب در منطقه «تگاب تخت» رخ داده است.
سخنگوی والی سرپل علت این درگیری را مشکلات خانوادگی و قومی عنوان کرده گفت که در این درگیری پنج تن کشته شده است.
آقای امانی افزود که نیروهای امنیتی برای بررسی اوضاع به ساحه اعزام شده و با پا درمیانی بزرگان و موسفیدان منطقه درگیری پایان یافته و اوضاع به حالت عادی برگشته است.
سخنگوی والی سرپل در مورد این که این درگیری میان افراد وابسته به حزب حرکت اسلامی و حزب وحدت مردم افغانستان رخ داده است گفت:«تاکنون برای ما گزارش نشده است که این افراد وابسته به حزب وحدت مردم افغانستان یا حزب حرکت اسلامی بوده باشد. گزارش‌ها تایید می‌کند که افراد مسلح غیر مسئول بنا به مشکلات خانوادگی با همدیگر درگیر شدند.»
در همین حال، سید ظاهر مسرور نماینده مردم بلخ در مجلس نمایندگان به خبرگزاری دید، گفت: « یکی از طرف‌های درگیری در ولسوالی بلخاب ولایت سرپل فرماندهان غیر مسئول حزب وحدت مردم افغانستان بود و طرف دیگر چند تن از باشندگان محل بوده است.»
آقای مسرور در پاسخ به این سوال که آیا افرادی که با فرماندهان حزب وحدت درگیر شدند از اعضای حزب حرکت اسلامی در این ولایت بوده یا خیر، گفت: «یکی از طرف‌های درگیری سادات همان منطقه بوده که خانه‌اش از سوی افراد حزب وحدت محاصره شده و به قتل رسیده است.»
آقای مسرور گفت که در این حمله فرماندهان حزب وحدت به خانه مجاهد که یکی از سادات منطقه تگاب تخت بوده هجوم برده و آقای مجاهد و دو خواهر زاده وی را که کودک بوده، کشتند.
این نماینده مردم در مجلس علت این درگیری را زورگویی فرماندهان مسلح حزب وحدت مردم افغانستان خوانده گفت: دلیل عمده این درگیری خصومت‌های قومی بوده که بنا به دلیل زورگویی‌های فرماندهان مسلح حزب وحدت رخ داده است.

خبرگزاری دید با تلاش‌های مکرر خواست با محمد علی محقق، آقای ناطقی یا یکی از مسئولان بلندپایه حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان تماس گرفته و در این خصوص نظر شان را بپرسد، ولی موفق نشد.

نویسنده

رسول شهزاد- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا