آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثبرگزیده

پژوهشگر روسی: القا/عده با داشتن هشت کمپ نظامی در استخراج و قاچاق معادن افغانستان سهم دارد

خبرگزاری دید: یک پژوهشگر روسی مدعی شده است که شبکه القا/عده هشت کمپ نظامی در افغانستان ایجاد کرده است و همچنان در استخراج و قاچاق معادن افغانستان سهم دارد.

گئورگی ماچیتیدزه، پژوهش‌گر ارشد موسسه مطالعات بین‌المللی وزارت خارجه روسیه، در مقاله‌ی نوشته است که شبکه القا/عده در استخراج و قاچاق معادن افغانستان سهیم است.

روزنامه روسی زبان «نیزویسیمایا گزیته» که مقاله این پژوهش‌گر روسی را نشر کرده، می‌گوید که شبکه القا/عده با محبوبیت خاصی که برای طا-لبان دارد، هشت کمپ نظامی در ولایت‌های غزنی، لغمان، ارزگان، پروان و یک ذخیرگاه مرکزی سلاح در ولایت پنجشیر ایجاد کرده است.

طا-لبان پیش از این گفته‌اند که گروه‌های هراس‌افگن در افغانستانِ زیر اداره آنان حضور ندارند.

اما این پژوهش‌گر روسی در مقاله‌اش تحت عنوان «پیامدهای منطقه‌ای بی‌ثباتی افغانستان» نوشته است که شبکه القا/عده بر شماری از معادن در تخار و بدخشان نیز نظارت می‌کند.

در این مقاله آمده است که شبکه القا/عده «با استخدام ده‌ها هزار کارگر» این معادن را استخراج می‌کند.

بر بنیاد گفته این پژوهش‌گر روسی القا/عده عواید به دست آمده این معادن را با طا-لبان تقسیم می‌کند.

آقای ماچیتیدزه می‌نویسد که شبکه القا/عده «در دوسال گذشته دوصد میلیون دالر» از فروش طلای بدخشان، عواید به دست آورده است.

گفتنی است که درخواست اخیر سیف العدل، رهبر کنونی القاعده از اعضای این شبکه برای رفتن و آموزش نظامی در افغانستان باعث نگرانی کشورهای منطقه به شمول روسیه نیز شده است.

پیش از این گروه تحلیل سازمان‌های ملل متحد گزارش داد که خلاف تعهدات دوحه رابطه طا-لبان با گروه‌های تندرو به شمول القا/عده قطع نشده است.

در همین حال اندری بلوسف، وزیر دفاع روسیه نیز در تازه‌ترین اظهاراتش افغانستان را منبع اصلی «بی‌ثباتی» کشورهای آسیای مرکزی خوانده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا