آخرین اخبارآزادی بیاناسلایدشوافغانستانتحلیلجهانحقوق بشرحکومتمنطقه

پیامدهای تحریم مقامات طا-لبان چه خواهد بود؟

خبرگزاری دید: سازمان‌ملل دست به تحریم‌های گسترده علیه این گروه زده است. هرچند به باورآگاهان تحریم نمودن افراد کلیدی طا-لبان ، فشارچندانی نیست که درسیاست‌های این گروه تغییری وارد کند ولی ممکن است پیامدهایی مبنی بر تغییر نگرش وسیاست کشورهای بزرگ ومنطقه را برای طا-لبان به دنبال داشته باشد.

پیامدهای تحریم مقامات طا-لبان چه خواهد بود؟

تیم نظارت بر تحریم‌های سازمان ملل‌متحد، اسامی ۶۱ نفر از اعضای کلیدی طا-لبان را منتشر کرد. درمیان این لیست اسامی ملا حسن‌آخند سرپرست رئیس الوزرا ، امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه وسراج الدین حقانی سرپرست وزیر داخله طا-لبان و رهبر گروه حقانی نیز دیده میشود.

این لیست تحریم سازمان‌ملل، اندکی پس از اجلاس دوحه سوم منتشر شده است. طا-لبان در توافق نامه دوحه با آمریکا بخوبی توانسته بود اذهان جامعه‌جهانی وبخصوص سازمان‌ملل را نسبت به سیاست‌های داخلی وخارجی این گروه منعطف بسازد. در آن‌زمان گفته میشد طا-لبان به رعایت حقوق‌بشر و مد‌نظر داشت نظام مبتنی بر اراده مردم، حسن نظردارد.
اما پس از حاکمیت بر افغانستان، این گروه نشان داد که نه تنها به حقوق‌بشر و نظام مردم سالار باور ندارند بلکه آنرا در تضاد با ارزش‌های دینی می‌دانند. نماینده سازمان‌ملل درافغانستان در گزارش اخیر خود ، وزارت امر به معروف و نهی ازمنکر طا-لبان را مخالف اصلی حقوق‌بشر قلمداد کرده بود.
این مسایل علی‌الرغم تلاش‌ها وتوصیه‌های کشورهای بزرگ وهمسایه ، رفته رفته به یآس وناامیدی مبدل شد و اینک سازمان‌ملل دست به تحریم‌های گسترده علیه این گروه زده است. هرچند به باورآگاهان تحریم نمودن افراد کلیدی طا-لبان ، فشارچندانی نیست که درسیاست‌های این گروه تغییری وارد کند ولی ممکن است پیامدهایی مبنی بر تغییر نگرش وسیاست کشورهای بزرگ ومنطقه را برای طا-لبان به دنبال داشته باشد.

جان بولتون مشاوراسبق امنیت ملی امریکا هفته پیش در مصاحبه اختصاصی خود با شبکه افغانستان انترنیشنل بر قطع کمک‌ها وحمایت از مخالفین طا-لبان تآکید کرد. وی گفت؛ باید برای سقوط طا-لبان تلاش نمود.

همچنین وزرای خارجه پاکستان وتاجیکستان دوهمسایه مهم افغانستان در دیدار چند روز قبل خود، بر ضرورت ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان تآکید کردند. پیشتر نیز دولت‌های ( چین ، هند و ایران) نیز ازضرورت ایجاد حکومت همه شمول سخن گفته بودند و نبود آنرا عامل اصلی وجود بحران افغانستان برشمردند.

این همه نشان می‌دهد که اگر طا-لبان در سیاست‌های داخلی وخارجی خود تغییری نیاورند ممکن است درآینده نه چندان دور شاهد تصامیمی نظیر؛ شدت یافتن اهرم فشار از سوی جوامع بین‌الملل علیه طا-لبان و کمرنگ شدن روابط سیاسی، اقتصادی و امنیتی امارت اسلامی با کشورهای منطقه و همسایه بود.

خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا