آخرین اخبارتحلیلمنطقه

چرا عربستان، طالبان را «تروریست» خوانده است؟


سفیر عربستان در کابل سخنانی را ابراز داشته است که بعد از تاملاتی، مفهوم واقعی و روابط منطقی آن را می‌توان دریافت .
آقای الحربی گفته است که «ریاض، طالبان را به چشم یگ گروه تروریستی می‌بیند» و قطر میزبان دفتر سیاسی طالبان و تامین‌کننده روابط مالی آن با کشورهای جهان است. او همچنان گفته است که در روابط تاریخی عربستان با افغانستان در چند دهه گذشته هیچ مشکلی در میان نبوده است و عربستان به عنوان یک کشور پیشرفته، افغانستان را به چشم یک کشور اسلامی می‌بیند .
در اظهارات سرپرست سفارت عربستان در کابل، چهار نکته اساسی وجود دارد که هرکدام پرسش‌برانگیز و قابل تامل است :
اولا، از چه زمانی طالبان در نظرعربستان به عنوان یک گروه تروریستی توصیف گردیده است؟ مسلماً از ابتدا چنین چیزی نبوده است و در ماه‌های اخیر که عربستان با قطر مشکل سیاسی پیدا کرده، این موضع‌گیری عربستان نسبت به طالبان آشکار شده است، زیرا قبل از آن، پس از اعلام موجودیت امارت اسلامی طالبان، عربستان سعودی از جمله سه کشوری بود که برای اولین و آخرین‌بار حکومت طالبان را به رسمیت شناخت و بزرگ‌ترین منبع تمویل‌کننده آن را تشکیل می‌داد. حتی بعد از پیدایش داعش نیز در کنار آن به حمایت از طالبان نیز ادامه داد، ولی حمایت استراتیژیک از داعش اولویت پیدا کرد .
ثانیا، میزبانی قطر و تامین روابط مالی طالبان با کشورهای دیگر، اعترافی است از جانب عربستان در مورد کشوری که قبلا از متحدان استراتیژیک سعودی در حمایت از طالبان و القاعده و از شرکای آن کشور به شمار می‌رفته است و این واقعیت تلخی است که برای همه به اثبات رسیده است .
ثالثا، برعکس اظهارات آقای الحربی، در روابط تاریخی عربستان و افغانستان در چند دهه اخیر، مشکلات جدی و غیر قابل انکاری وجود داشته است. عربستان، رژیمی را حمایت و تمویل مالی کرده است که به قتل عام مردم افغانستان و تعذیب و شکنجه آنها پرداخته است و پس از سقوط طالبان نیز این حمایت و تمویل همچنان ادامه داشت.
رابعا، عربستان را به عنوان کشور پیشرفته دانستن پرسش‌برانگیز است، چه از لحاظ شاخص‌های دموکراسی و چه از لحاظ حقوق بشر و حقوق اقلیت‌ها و سایر معیارهای تمدن، عربستان ازعقب‌مانده‌ترین کشورهای دنیاست .
اگر عربستان، افغانستان را به چشم یک کشور اسلامی می‌بیند، پس قتل عام‌ های مردم بی‌گناه و هراس‌افکنی‌های وحشتناک و بی‌نظیر در تاریخ بشریت به وسیله داعش و دیگر گروه‌های تروریستی مورد حمایت عربستان را چگونه توجیه می‌کند؟
در پایان می‌توان گفت که راز اصلی اظهارات منفی عربستان نسبت به طالبان در ظهور داعش نهفته است که پس از پیدایش این گزینه دیگر طالبان به مهره‌های سوخته برای سعودی و امریکا تبدیل شده است، زیرا بدیلی بهتری برای آنها پیدا شده است .
داکترسیدعبدالوهاب رحمانی- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا