آخرین اخباراسلایدشوافغانستانجهانخبر های مهمسیاستمنطقه

کاخ سفید: توافق دوحه شامل بگرام هم بود/ هیچ تجهیزاتی به طا-لبان ندادیم

خبرگزاری دید: جان کربی مشاور ارتباطات شورای امنیت ملی کاخ سفید در واکنش به گزارش جمهوری‌خواهان از عملکرد بایدن در مورد خروج از افغانستان دفاع کرد و گفت؛ توافق دوحه شامل بگرام هم بود و هیچ تجهیزاتی به طا-لبان تحویل داده نشده است.

کاخ سفید: توافق دوحه شامل بگرام هم بود/ هیچ تجهیزاتی به طا-لبان ندادیم

کربی گفته است که گزارش جمهوری‌خواهان دو سال پس از اولین گزارش ارایه می‌شود و «چیز جدیدی» ندارد.
به نقل از فاکس نیوز، او سپس خلاصه‌ای از آنچه را که «حقایق واقعی» خواند، ارایه کرد و آن‌ها را مهم می‌دانست.
کربی گفت: “اول، در همان روزی که این دولت (بایدن) روی کار آمد، طالبان در قوی‌ترین موقعیت قرار داشت، دولت افغانستان ضعیف‌ترین بود. دولت ترامپ توافقی به نام توافق دوحه را با طالبان منعقد کرد که خروج کامل امریکا را از افغانستان الزامی می‌کرد و بلی پایگاه هوایی بگرام نیز باید تا پایان ماه می ۲۰۲۱ تخلیه می‌شد.”
او توضیح داد که بخشی از توافق این بود که ۵ هزار جنگجوی طالبان از زندان آزاد شوند و در مقابل، طالبان موافقت کردند که به نیروهای امریکایی حمله نکنند.
کربی به شهادت جنرال فرانک مکنزی، فرمانده سابق فرماندهی مرکزی ایالات متحده، اشاره کرد که گفته بود توافق دوحه واقعاً تأثیر مخربی بر دولت افغانستان داشت و روحیه آن‌ها را تضعیف کرد.
کربی افزود: آن‌ها همان موقع می‌دانستند که امریکا خارج می‌شود. در واقع، در اکتبر ۲۰۲۰، ترامپ رییس جمهور وقت به ارتش خود دستور داد که با عجله از افغانستان خارج شوند و همه تا کریسمس همان سال آن‌جا را ترک کنند.
به گفته کربی، بایدن هنگام روی کار آمدن با یک انتخاب سخت مواجه شد: به توافق ناقص پایبند باشد و طولانی‌ترین جنگ امریکا را پایان دهد، یا توافق را از بین ببرد و جنگ را تمدید کند، در حالی که تعداد بسیار کم‌تری از نیروهای امریکایی باقی مانده بود.
وی تصریح نمود: بایدن اولی را انتخاب کرد و توانست زمان بیشتری به‌دست آورد تا برای خروج تا تابستان آماده شود.
کربی سپس آنچه را که از این گزارش “کذب” خواند، مطرح کرد.
او گفت دولت برای تخلیه آمادگی داشت.
کربی همچنین گفت که هیچ گونه تجهیزات آمریکایی به طالبان تحویل داده نشده است.
او گفت: این تجهیزات به طور مناسب و با تایید کانگرس در طول دو دهه جنگ در اختیار نیروهای امنیتی افغانستان قرار گرفته است. این تجهیزات زمانی که نیروهای افغان تسلیم شدند یا جنگ را متوقف کردند، باقی ماند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا