آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

کارشناسان سازمان ملل: افغانستان منبع تروریزم و خطری برای آسیای جنوبی و مرکزی است

خبرگزاری دید: سازمان ملل متحد در گزارشی می‌گوید که افغانستان منبع اصلی تروریزم برای آسیای مرکزی و جنوبی است و گروه‌هایی مانند داعش، القاعده و تی‌تی‌پی به دلیل نبود استراتژی موثر طا-لبان از آزادی بیشتر برخوردار شده‌اند.

تیم تحلیلی پشتیبانی و نظارت بر تحریم‌ (داعش، القاعده) روز گذشته ۳۱ امین گزارش خود را منتشر کرد.

در این گزارش آمده است که افغانستان همچنان منبع اصلی تهدید تروریستی برای آسیای مرکزی و جنوبی است.

گزارش از فعالیت گروه‌های تروریستی مانند داعش، القاعده، تی‌تی‌پی، جنبش اسلامی ترکستان شرقی، جنبش ازبیکستان، گروه جهاد اسلامی، خطیبه امام بخاری، خطیبه التوحید و الجهاد، جماعت انصارالله و سایرین نام برده است.

در این گزارش آمده است که این گروه‌ها از آزادی تردد بیشتری در افغانستان برخوردارند که دلیل آن نبود استراتژی امنیتی موثر طا-لبان است.

در این بیانیه آمده است که داعش با تمرکز استراتژیک خود بر افغانستان و فرامنطقه، خود را «رقیب اصلی» طا-لبان معرفی می‌کند.

گزارش افزوده است که جدا از حملات برجسته، داعش تقریباً روزانه حملات سطح پایین انجام می‌دهد که باعث ایجاد ترس در جوامع محلی می‌شود، اقلیت‌های شیعه را هدف قرار می‌دهد تا اقتدار پشتون‌های طا-لبان را تضعیف کند و نهادهای امنیتی نوپا را به چالش بکشد.

در شانزدهمین گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد درباره تهدید داعش علیه صلح و امنیت بین‌المللی و دامنه تلاش‌های سازمان ملل در حمایت از کشورهای عضو در مقابله با این تهدید که هفته گذشته منتشر شد، همچنین اشاره شده بود که داعش تهدید به انجام حملات تروریستی علیه سفارت‌های هند، ایران و چین در افغانستان کرده است.

از سویی هم، کمیته کارشناسان ملل متحد در گزارش جدیدش می‌گوید که پس از کشته شدن ایمن الظواهری در کابل، سیف‌ العدل رهبری القاعده را به دست گرفته است.

طبق این گزارش، القاعده نمی‌خواهد با اعلام مرگ الظواهری باعث شرمساری بیشتر طا-لبان شود.

این گزارش روز دوشنبه به شورای امنیت سازمان ملل تقدیم شده است و بر بنیاد اطلاعات استخباراتی کشورهای عضو این سازمان تهیه گردیده است.

در این باره، کارشناسان سازمان ملل گفتند: حضور الظواهری در کابل مایه شرمساری برای طا-لبان است که برای کسب مشروعیت بین‌المللی برای دولت خود تلاش دارند. القاعده فعلاً نمی‌خواهد با تایید مرگ او بحران مشروعیت طا-لبان را تشدید کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا