آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

کاظمی قمی: امریکا برای فشار دادن طا-لبان از کارت داعش استفاده می‌کند

خبرگزاری دید: سفیر و نماینده ویژه ایران در افغانستان می‌گوید امریکا برای فشار دادن طا-لبان از ابزار تروریزم مثل داعش و داعش شاخه خراسان استفاده می‌کند. او گفت که امریکا نیروهای دفاعی و امنیتی نظام جمهوری را نیز آموزش داده که در وقت نیاز استفاده کند.

حسن کاظمی قمی سفیر و نماینده ویژه ایران در افغانستان به شبکه خبری العالم  گفته که مسئله آب یکی از موضوعات مهم بین ایران و افغانستان است.

وی افزود: در طول دو سالی که از حکمرانی جدید افغانستان می‌گذرد نیز حاکمان جدید به طور مکرر در مذاکرات‌شان و در یادداشت‌های رسمی و اظهارات رسانه‌ای التزام سرپرستی این دولت را بر اجرای معاهده اعلام کرده‌اند.

کاظمی قمی خاطرنشان کرد، براساس این معاهده ایران می‌تواند برای اندازه‌گیری از ایستگاه سنجش آبی دهراود افغانستان درخواست بازدید کند. این ایستگاه در بالادست سد کجکی است و عمده آبی که باید در چارچوب معاهده رهاسازی شود از سد کجکی و یا میزان آبی که بین دو حوزه سد کمال خان و سد کجکی است، می‌باشد.

نماینده ویژه ایران در امور افغانستان در ادامه درباره تحرکات امریکا در افغانستان خاطرنشان کرد، تردیدی وجود ندارد که امریکایی‌ها پس از خروج از افغانستان به تقویت گروه‌های تروریستی و افراطی مثل داعش مبادرت کردند. مشابه کارهایی که در سوریه و عراق انجام دادند، پس از آنکه نظامیانشان مجبور به خروج شدند و شکست خوردند امروز جایگزین لشگرکشی امریکایی‌ها گروه‌های تروریستی مثل داعش هستند.
وی گفت: یکی از اهداف امریکا در زمینه تقویت داعش و گروه های تروریستی، خارج از ناامن سازی داخل افغانستان، ایجاد مشکلات برای کشورهایی است که با واشنگتن در تخاصم هستند، از جمله ایران. لذا در صدد است با استفاده از تروریست‌ها از جغرافیای افغانستان علیه ایران یا مشکلاتی در آسیای مرکزی برای چین و روسیه ایجاد کند و این مسئله همچنان در دستور کار امریکایی هاست.
کاظمی قمی افزود: «در مسئله مبارزه با داعش طا-لبان جدی است و یکی از اهرم‌های فشاری که امریکایی‌ها برای به تمکین واداشتن طا-لبان به کار گرفته‌اند، استفاده از ابزار گروه‌های تروریستی مثل داعش و داعش خراسانی است. آنها حتی به استفاده از نیروهای نظامی و امنیتی نظام گذشته افغانستان مبادرت کرده به طوری که به آنها آموزش‌های ویژه داده‌اند تا در وقت مقتضی بهره برداری کنند».
وی خاطرنشان کرد: امریکایی‌ها قطعاً در افغانستان شکست خوردند اما پیگیر اهدافشان هستند و ابزارهای تحقق اهدافشان را تغییر داده‌اند یکی از آنها مسئله تروریزم است اگر چه این مسئله را جمهوری اسلامی ایران، کشورهای منطقه، آسیای مرکزی، چینی‌ها و خود طا-لبان با حساسیت دنبال می‌کنند.

وی در ادامه تصریح کرد، امنیت، ثبات و سازندگی در افغانستان در گرو ثبات سیاسی پایدار است. اما این که نوع حکومت و نوع نظام در افغانستان چه باید باشد مربوط به خواسته مردم افغانستان است در این مسئله ما مداخله‌ای نداریم، جمهوری اسلامی ایران به خواسته مردم افغانستان احترام می‌گذارد.
کاظمی قمی خاطرنشان کرد: ‌تجربه نشان داده هر زمانی که یک جریان به تنهایی در افغانستان حاکم شد، نتوانست بقا و دوام داشته باشد. از طرف دیگر افغانستان حدود ۴۵ سال درگیر درگیری‌های خونین بوده که عمده این درگیری‌ها ناشی از تجاوزات اشغالگران از جمله ارتش سرخ و اردوگاه کمونیزم و اردوگاه غرب لیبرالیسم بوده است و ارمغان آنها برای این ملت تخریب و کشتار و آوارگی و مهاجرت بوده است.
کاظمی قمی با بیان اینکه امروز افغانستان با یک خرابی به جا مانده از چند دهه مواجه است، گفت: لذا یک دولتی که تنها از یک بخشی از جامعه باشد قادر نیست همه بحران‌ها را حل کند. تجربه دیگر این است که در اجلاس ۲۰۰۱ در بن، امریکایی‌ها بخشی از واقعیت افغانستان را ندیدند نتیجه این شد که چند سال بعد درگیری‌ها شروع شد نظام عوض شد و نظام جدیدی آمد و آن نظام هم ساقط شد.
 
وی عنوان کرد: نکته دیگر اینکه هر تحول و رویدادی در افغانستان پیش می‌آید امنیت ملی و امنیت مرزهای ما را در داخل کشور تحت تاثیر قرار می‌دهد به عنوان مثال دو سال گذشته آمریکایی‌ها بعد از شکست، نظامیانشان را طراحی شده خارج کردند و رفتند از آن زمان آمار مهاجرینی که به ایران آمدند و دارند می‌آیند به صورت رسمی و غیررسمی ۴ برابر شده است.
سفیر ایران در افغانستان تصریح کرد، ‌ما کشوری هستیم که از تحولات افغانستان اثر می‌پذیریم. پس اگر جمهوری اسلامی ایران از سر خیرخواهی چیزی می‌گوید در چارچوب مصالح مردم و نظام سیاسی افغانستان است و در چارچوب امنیت منطقه و امنیت ملی خودش است و اصلا مداخله گری نیست. ما برادرانه با طا-لبان بحث کردیم و این گفتمان ما از سر خیرخواهی است.
 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا