آخرین اخبارجهان

کرونا در امریکا؛ بیش از ۱۸ هزار مبتلا و جان باختن ۲۳۰ نفر

با افزایش شهرها و ایالت‌هایی که از ساکنان خود می‌خواهند در خانه بمانند، اکنون یک نفر از هر ۵ امریکایی باید خانه‌نشین شود تا بلکه شدت شیوع ویروس کرونا در این کشور پهناور کاهش یابد.


به نقل از بی بی سی، کنتیکت، نیوجرسی، ایلینویز و کالیفورنیا چهار ایالتی هستند که از روز جمعه، از میلیون‌ها سکنه خود خواسته‌اند در خانه بمانند.
فرماندار نیویارک هم که با ۱۰ هزار مبتلا به ویروس کرونا، اکنون قلب این اپیدمی در امریکا شده، دستور داده تمامی کسب و کارهای غیرضروری تا اطلاع ثانوی تعطیل شود.
شمار مبتلایان به ویروس کرونا ۲۰۱۹ در امریکا اکنون به ۱۸۵۰۰ نفر رسیده و شمار جان‌باختگان آن هم ۲۳۰ نفر گزارش شده است.
در سطح جهان هم روز شنبه شمار مبتلایان ۲۷۵ هزار نفر اعلام شد و شمار بیماران درگذشته کووید-۱۹ از مرز ۱۱ هزار نفر گذشت.
دستور تعطیلی سفرهای غیرضرروی در امریکا از شنبه شب ۲۱ مارچ، عملی شد تا یک گام دیگر برای کاهش تعاملات اجتماعی باشد.
دونالد ترامپ رییس‌ جمهور امریکا می‌گوید فرمانداران، شهرداران و شهروندان کشورش «با اضطرار و باشتاب» مشغول به «جنگ با ویروس کرونا» هستند.
گام‌های عملیاتی امریکا برای مقابله با کرونا چیست؟
روز جمعه ایالت‌های کنتیکت، ایلینویز و نیویارک اعلام کردند که از ده‌ها میلیون سکنه خود خواسته‌اند در خانه بمانند. شهروندان این سه ایالت فقط برای خرید مواد غذایی، دارو و بنزین اجازه خروج از خانه خواهند داشت.
در نیویارک، اندرو کومو فرماندار تمام تجمعات و مهمانی‌ها را لغو کرده و به کسب و کارها هم دستور داده که تمامی کارمندان «غیرضروری» خود را به خانه بفرستند.
نیویارک اکنون با ۱۰ هزار مورد مبتلا، نقطه اصلی همه‌گیری کرونا ۲۰۱۹ در امریکاست. در این ایالت هر ساعت یک نفر بر اثر کووید-۱۹ جان خود را از دست می‌دهد.
گوین نیوزم فرماندار کالیفورنیا هم روز پنجشنبه دستور مشابهی را برای حدود ۴۰ میلیون سکنه این ایالت در غرب امریکا صادر کرد. او پیش بینی کرد که دست کم نیمی از جمعیت کالیفورنیا به ویروس کرونا آلوده شوند.
تصاویر اخیر از شاهراه‌ها، مرکز شهر و سواحل معروف شهر لاس‌انجلس آن‌ها را خالی و خلوت نشان می‌دهد. تصاویری که شاید هیچ کس تصور دیدن آن‌ها را نمی‌کرد.
در ایالت ایلینویز که ابرشهر شیکاگو را در خود جای داده، مقام‌ها دستور تعطیلی مغازه‌ها، رستوران‌ها و همه مراکز خرید و تفریحی را داده‌اند و تنها بعضی اغذیه‌فروشی‌ها، داروخانه‌ها و مراکز ضروری اجازه فعالیت دارند.
چرا امریکا مرزهایش با مکزیک و کانادا را بسته؟
روز شنبه، در یک توافق دوسویه امریکا و کانادا مرزهای خود را برای دست کم ۳۰ روز به روی یکدیگر بستند و تنها به ترددهای ضروری اجازه رفت و آمد دادند. این مرز پهناور روزانه شاهد تردد دهها هزار نفر بود.
همزمان امریکا گفته مرز خود با مکزیک را خواهد بست تا جلوی موج مهاجرانی را که از این کشور وارد امریکا می‌شوند و به گفته او «می‌توانند لشکری برای شیوع اپیدمی» شوند، بگیرد.
با این حال، چاد وولف سرپرست موقت وزارت امنیت داخلی امریکا گفته این دولت‌ها همسایه تصمیم گرفته‌اند که تدابیر به نحوی اتخاذ شود که رفت و آمدهای ضروری، ترابری و آمد و شدهای مرتبط با خدمات پزشکی ادامه یابد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا