آخرین اخباراسلایدشوافغانستاناقتصاد و توسعهایرانپاکستانتبصرهمنطقه

کریدور واخان؛ گذرگاه کلیدی شرق و غرب‌آسیا

خبرگزاری دید: نکته مهم کریدور واخان، مجاورت آن با کشور چین دومین قدرت اقتصاد جهان است که اهمیت این منطقه را برای افغانستان و منطقه افزایش داده است. قدرت اقتصادی چین و علاقه این کشور به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مختلف به خصوص معادن افغانستان، بر اهمیت کریدور واخان افزوده است.

کریدور واخان؛ گذرگاه کلیدی شرق و غرب‌آسیا

منطقه واخان منطقه‌ای کوهستانی در شمال‌شرقی افغانستان است که بین رشته کوه‌های پامیر در شمال، قره‌قورم در جنوب و هندوکش در غرب قرار گرفته است. نوار باریکی که در این منطقه وجود دارد به کریدور واخان معروف است که از شمال شرق افغانستان به چین و از جنوب به پاکستان و از شمال به تاجیکستان متصل است. کریدور واخان ۳۵۰ کیلومتر طول و ۱۶ تا ۶۴ کیلومتر عرض دارد.

نکته مهم کریدور واخان، مجاورت آن با کشور چین دومین قدرت اقتصاد جهان است که اهمیت این منطقه را برای افغانستان و منطقه افزایش داده است. قدرت اقتصادی چین و علاقه این کشور به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مختلف به خصوص معادن افغانستان، بر اهمیت کریدور واخان افزوده است.

بنابراین می‌توان دریافت که استفاده از ابزار کریدورهای توسعه‌ای و طرح ریزی پروژه‌هایی نظیر اتصال ریلی مستقیم ایران و چین از طریق افغانستان علاوه بر تاثیر گذاری در روند‌های ژئواکونومیک آسیا، از ابعاد ژئوپلیتیکی نیز برخودار است و می‌تواند موجب ورود کشورهای پهنه‌ی آسیا به مرحله‌ای جدید از اتحاد با استفاده از ابزار کریدورهای توسعه‌ای شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا