آخرین اخبارآزادی بیاناجتماعاسلایدشوافغانستاناقتصاد و توسعهامنیت و حوادثحقوق بشرزنانگزارش

کسب‌وکارهای کوچک؛ منابع عایداتی برای زنان افغانستان

خبرگزاری دید: زنان در افغانستان پس از حاکمیت طالبان به ایجاد منابع کوچک عایداتی روی آوردند.

شماری از این زنان که در بخش‌های خیاطی و رستورانت‌ داری فعالیت می‌كنند، خواهان پشتیبانی از سوی حاکمیت هستند.

مژگان، یکی از زنان متشبث با ایجاد یک کارگاه خیاطی در گوشه‌ای از پایتخت، لباس‌های رنگارنگ وطنی برای مشتریانش در داخل و بیرون از کشور آماده می‌كند؛ لباس‌های که سالیان متمادی نشان دهنده فرهنگ و عنعنات کشور بوده و است.

صدیقه کارآموز گفت: «خواست من از دولت این است که اجازه دهد بیرون برویم کار کنیم و نفقه عیال و خانواده خود را تامین کنیم.»

در سوی دیگر پلوشه نیز یک رستورانت کوچک غذاهای وطنی را به هدف تامین هزینه‌های خانواده‌اش با سرمایه ده هزار افغانی ایجاد کرده است. او گفته که سرمایه‌اش در حال حاضر به ۶۰هزار افغانی رسیده است.

آرزو کارمند رستورانت گفت: «از این‌که در اینجا برایم کاری پیدا شده خیلی خوشحال استم چون با کار در اینجا من برای فامیلم کمک می‌شوم.»

عبدالطیف نظری معین مسلکی وزارت اقتصاد طالبان می گوید«حکومت سرپرست از بانوان در بخش صنعت و تجارت حمایت می‌کند و تلاش ما این است که برای بانوان تسهیلات فراهم شود هم در زمینه بازار یابی و هم در حوزه تقویت صنایع دستی که بانوان در آن نقش مهم دارند.»

این در حالیست که گروهی از دانشجویان دختر در کابل، فرصت‌های شغلی را برای هم‌نوعان خود که حقوقشان محدود شده، فراهم کرده اند.

با عین حال جامعه جهانی و جامعه مدنی افغانستان از اعمال محدودیت های روز افزون و سرکوب گرانه طالبان علیه زنان به شدت نگران اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا