آخرین اخبارجهانسیاست

نیویارک‌تایمز:

کشتار فلسطینیان برای امریکایی‌ها قابل تحمل نیست/ ارسال اسلحه به اسراییل متوقف شود

خبرگزاری دید: هیئت سردبیری روزنامه امریکایی نیویارک‌تایمز در موضعی بی‌سابقه خواهان توقف ارسال تسلیحات امریکا به رژیم اسرایيل شد و نوشت که بیش از این کشتار مردم فلسطین برای امریکایی‌ها قابل تحمل نیست.

هیئت سردبیری روزنامه نیویارک تایمز در اقدامی مهم، خواستار مشروط شدن ارسال تسلیحات امریکایی به رژیم اسرایيل شد. این روزنامه در یادداشت سردبیری روز شنبه خود نوشته است که «ده‌ها هزارکشته و صدها هزار بی‌خانمان در غزه برای امریکایی‌ها بیش از این قابل تحمل نیست؛ اما بینامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائيل و متحدان ملی‌گرای افراطی‌اش در دولت تاکنون به درخواست‌های مکرر امریکا برای آتش‌بس،‌ پرهیز از کشته شدن غیرنظامیان و افزایش کمک‌های انسان‌دوستانه وقعی نگذاشته‌اند».

نویسندگان این روزنامه گفته‌اند که تعهد امریکا به دفاع از امنیت رژیم اسرایيل به معنی آن نیست که رییس جمهوری امریکا به نتانیاهو اجازه دهد «بازی‌های دوگانه و خیره‌سرانه‌اش» را ادامه دهد: «رهبر اسراییل برای بقای سیاسی‌ در برابر خشم فزاینده رای‌دهندگان اسرایيل می‌جنگد. او می‌داند که اگر دولت را رها کند، خطر محاکمه به اتهامات جدی فساد تهدیدش می‌کند».

نویسندگان افزوده‌اند که «او تا همین اواخر، در برابر تلاش‌های دیپلماتیک برای آتش‌بس که می‌توانست منجر به آزادی گروگان‌های اسرایيلی شود مقاومت می‌کرد. او از تسلیحات امریکایی برای تعقیب حماس استفاده کرده است، اما نسبت به درخواست‌های مکر امریکا برای انجام اقدامات بیش‌تر در حفاظت غیرنظامیان غزه ناشنوا بوده است. بدتر از آن، آقای نتانیاهو سرپیچی از رهبری امریکا را به ابزاری سیاسی تبدیل کرده است و تندروهای کابینه‌اش را که متعهد به اشغال مجدد غزه هستند تشویق می‌کند».

نویسندگان این یادداشت معتقدند که اسرایيل پیوند اعتماد میان دو کشور را شکسته است و تا زمانی که این پیوند را ترمیم نکند «امریکا نمی‌تواند مثل گذشته تسلیحاتی را که در جنگ علیه حماس به کار رفته است باز هم در اختیار اسرایيل قرار دهد».

امریکا بزرگ‌ترین متحد رژیم اسراییل است و تعهد خود به حمایت از این رژیم را «آهنین» و «تزلزل‌ناپذیر» توصیف می‌کند.

در نسل‌کشی رژیم اسراییل در غزه نیز تسلیحات، مهمات و جنگ‌افزارهای امریکایی نقش اصلی را دارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا