آخرین اخبارافغانستانجهانخبر های مهمسیاست

امیرخان متقی در نشست تهران:

کشتار مردم فلسطین معیارهای چندگانه حقوق بشر غربی را آشکار ساخته است

خبرگزاری دید: امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه که در نشستی پیرامون موضوع فلسطین در تهران سخن می‌زد، گفت که رویکرد غربی‌ها به مسئله حقوق بشر دوگانه و موردی است.

متقی با انتقاد صریح از تناقضات در سیاست ها و رویکردهای کشورهای غربی با استفاده ابزاری از مسئله حقوق بشر، تأکید کرد: در جهانی که کشورها به بهانه نقض جزئی‌ترین مسائل انسانی و همچنین به دلایل سیاسی، با به کار گیری بحث حقوق بشر مورد تحریم ها قرار می‌گیرند، اما در عین زمان نسل کشی بی وقفه یک ملت توسط رژیمی که از تمام حدود و معیارهای انسانی در جنگ پا فراتر گذاشته، مورد کوچکترین ایراد قرار نمی گیرد.‌

امیرخان متقی با اشاره به ضرورت تغییر در نظم جهانی، تأکید کرد: وجدان انسان امروزی را نمی‌توان با این همه تناقضات خوابیده نگه داشت.

کنفرانس بین المللی تهران در مورد تحولات فلسطین با حضور مقام های ارشد برخی کشورهای اسلامی و غیراسلامی در سطح وزرا و همچنین برخی فعالان رسانه‌ای از ۶۹ کشور جهان از جمله افغانستان به میزبانی وزارت امورخارجه ایران در تهران برگزار شد.

مولوی امیرخان متقی، سرپرست وزارت امورخارجه امارت اسلامی نیز در این کنفرانس حضور داشت و سخنرانی کرد.
مولوی متقی با انتقاد از سیاست ها و رویکردهای دوگانه کشورهای غربی و سازمان های مدافع حقوق بشر تصریح نمود: ما در عصر بزرگترین تناقض ها به سر می‌بریم. در جهانی که کشورها به بهانه نقض جزئی ترین مسائل انسانی و همچنین به دلایل سیاسی، با به کار گیری بحث حقوق بشر مورد تحریم ها قرار می گیرند، اما در عین زمان نسل کشی بی‌وقفه یک ملت توسط رژیمی که از تمام حدود و معیارهای انسانی در جنگ پا فراتر گذاشته، مورد کوچکترین ایراد قرار نمی گیرد.
متقی ادامه داد: با وجود ده‌ها کنوانسیون پیرامون حقوق بشر و مسائل انسانی، در جریان ۷۸ روز نزدیک به ۲۰ هزار انسان در غزه که بیش از نصف آن را خانم ها و کودکان تشکیل می‌دهند، نسل کشی گردیده است، اما همین کنوانسیون‌ها در عین زمان در موارد دیگر به دلایل سیاسی و ابزاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
مولوی متقی تأکید کرد: ما نیاز به نظم نوین جهانی که استوار بر عدالت و برابری باشد، داریم، نظمی که در آن از هیچ حق انسانی و یا کشوری چشم پوشی صورت نگیرد و امکان سوءاستفاده های سیاسی وجود نداشته باشد، نظمی که برای جهان صلح، عدالت و ثبات به ارمغان بیاورد. وجدان انسان امروزی را نمی توان با این همه تناقضات خوابیده نگه داشت.
وی تصریح نمود: پس از نسل کشی فلسطینی ها در غزه و آزاد گذاشتن دست رژیم صهیونیستی، این تناقض بزرگ به حد کافی روشن گردیده و با این وضعیت، تغییر در نظم جهانی حتمی است.
وی تأکید کرد: مسئله فلسطین تنها به مردم این کشور خلاصه نمی شود، بلکه یک قضیه عربی، اسلامی و در نهایت انسانی است، هیچ انسان آزاد و باورمند به عدالت و ارزش‌های انسانی نمی‌تواند مظالم رژیم صهیونیستی بر فلسطین را نظاره‌گر باشد.

متقی از کشورهای تأثیرگذار جهان اسلام خواهان ایفای نقش موثرتری در پایان دادن به کشتار مردم بی گناه فلسطین شد.

وی در پایان تصریح نمود: این تلاش باید تا زمانی ادامه یابد که مسئله فلسطین به حل دائمی و عادلانه برسد، راه حلی که در نتیجه آن مردم فلسطین دارای دولتی شوند که در سرزمین تاریخی فلسطین به وجود بیاید.

گفتنی است که به دنبال تهاجم گسترده رژیم اسراییل بر نوار غزه، نشست بین‌المللی تهران تلاشی است در جهت دست یافتن به راه حل موثر برای پایان دادن به اشغالگری رژیم اسراییل.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا