آخرین اخبارآزادی بیاناسلایدشوافغانستانجهانگزارش

کمیسیون آزادی مذهبی امریکا: آزادی مذهبی در افغانستان سیر نزولی دارد

خبرگزاری دید: یک نهاد مستقل دولت امریکا گفته است که افغانستان تحت حاکمیت طالبان، کاهش “مداوم و قابل توجه” آزادی مذهبی را تجربه کرده است.

کمیسیون آزادی مذهبی بین‌المللی امریکا یا USCIRF در گزارش جدید خود مدعی شده است که مقامات طالبان “به سرکوب و هر اقدام یا رفتاری که با تفسیر دقیق آن‌ها از اسلام مطابقت نداشته باشد، ادامه داده‌اند.”
این کمیسیون اعلام کرده که رهبران تندرو طالبان روحانیون مذهبی را ساکت کرده‌اند، اقلیت‌های مذهبی را از برگزاری مراسم مذهبی ممانعت و به محدود کردن رفت و آمد و دسترسی به تحصیل زنان و دختران افغانستان ادامه داده اند.
گزارش می‌افزاید که تحت حاکمیت فعلی طالبان، استفاده از مجازات‌های بدنی و اعدام در افغانستان از سر گرفته شده است.
در این گزارش آمده است که مجازات‌ها شامل اعدام در ملاء‌عام، شلاق و سنگسار، ضرب و شتم و اعمال تحقیرآمیز عمومی مانند تراشیدن اجباری سر است.
پس از تسلط طالبان در افغانستان، نزدیک به ۶۰۰ نفر از جمله زنان در ملاء‌عام شلاق خورده اند که با اعتراض و درخواست سازمان ملل متحد برای پایان فوری مجازات‌های بدنی به دلیل نقض قوانین بین‌المللی مواجه شده است.
طالبان همچنین با استناد به مفهوم اسلامی عدالت قصاص، حداقل پنج افغانستانی را که به قتل محکوم شده بودند، در ملاء‌عام اعدام کرده اند.
کمیسیون مذهبی امریکا در گزارش سالانه خود در ۲۰۲۴ توصیه کرد که واشنگتن افغانستان تحت کنترل طالبان را به دلیل “نقض شدید” آزادی مذهبی به عنوان “کشور مورد نگرانی خاص” معرفی کند.
این سازمان همچنین خواستار ادامه تحریم‌های هدفمند علیه مقامات طالبان شد که مسئول نقض شدید آزادی مذهبی هستند.
با این وجود، حکومت سرپرست طالبان همواره ادعاهای نقض حقوق بشر یا تبعیض علیه زنان را که در گزارش‌های سازمان ملل و توسط گروه‌های بین‌المللی حقوق بشر مطرح شده است، با تبلیغ علیه حکومت اسلامی خواندن آن، رد کرده اند.
حکومت سرپرست اصرار دارد که حقوق زنان در افغانستان تحت اصول اسلامی محافظت می‌شود و «سیستم قضایی طالبان عدالت» را برای مردم مطابق با قرآن و شریعت یا قوانین اسلامی تأمین می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا