آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثتحلیلحقوق بشرحکومتمنطقه

کنترل بر حریم هوایی افغانستان/ ناامیدی آمریکا و گسترش همکاری‌های منطقه‌ای

نویسنده: حفیظ‌الله رجبی

خبرگزاری دید: اقدام اخیر طالبان در نصب سیستم مذکور از سویی هم می تواند توانایی طالبان در مراودات دیپلماتیک و همکاری های منطقه‌ای برای نزدیک شدن به استقلال افغانستان را نشان دهد، مساله‌ای که در دولت‌های جمهوری پیشین هرگز در موردش فکر هم نشد و همکاری‌های منطقه‌ای طالبان به تدریج زمینه اعتماد ملی را فراهم خواهد ساخت. تسلط افغانستان برحریم هوایی‌اش بدون شک ظرفیت‌های گروه حاکم در مبارزه با داعش شاخه خراسان را نیز ارتقا و میزان دخالت و شیطنت‌های امریکا را کاهش می‌دهد.

کنترل بر حریم هوایی افغانستان/ ناامیدی آمریکا و گسترش همکاری‌های منطقه‌ای

ملا محمد یعقوب، فرزند ارشد ملا محمد عمر و وزیر دفاع کنونی طالبان، ماه گذشته در کابل اعلام کرد طالبان به زودی کنترل حریم هوایی افغانستان را به دست خواهند گرفت.
“وشنگتن اگزمینر” طی مطلبی در دوازدهم اسد(یکم آگوست) نوشت ملایعقوب توانسته است با موفقیت قرارداد نصب سیستم ضد طیاره‌های بدون سرنشین امریکا در افغانستان را با چین امضا کند و مقامات چینی در حال کار با طالبان برای نصب این سیستم در میدان هوایی بگرام می باشند.
این در حالی‌ست که با خروج نیروهای امریکایی از افغانستان در سال دو هزار و بیست و یک میلادی، جو بایدن، رئیس جمهور امریکا، اعلام کرد مبارزه امریکا با تروریزم در کشورهای مختلف از جمله افغانستان ادامه خواهد داشت.
بایدن در آن زمان تاکید نمود امریکا در قالب استراتژی “برفراز افق” از طیاره‌های بدون سرنشین که از پایگاه‌های نظامی امریکا در کشورهای دیگر به ویژه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس می‌توانند پرواز کنند برای مبارزه با تروریزم در افغانستان استفاده خواهد نمود.
اینک و پس از نزدیک به چهارسال از خروج امریکا از افغانستان، جو بایدن در تازه ترین اظهارات خود که در بیست و چهارم ماه گذشته میلادی و در مراسم کناره‌گیری بایدن از مبارزات انتخابات ریاست جمهوری پیشروی امریکا ایراد نمود گفت اولین رئیس جمهور امریکا در قرن حاضر است که به مردم این کشور اعلام کند امریکا در حال حاضر در هیج جای دنیا درگیر هیچ جنگی نیست.
با درنظرداشت عملکرد گذشته امریکا در زمینه مبارزه با تروریزم در افغانستان می توان گفت اقدام طالبان در امضا قرارداد نصب سیستم ضد طیاره‌های بدون سرنشین امریکا در افغانستان در نوع خود، حائز اهمیت است. ایالات متحده امریکا پس از بیست سال حضور تمام قد نظامی و ملکی در افغانستان در نهایت در شرایطی از افغانستان خارج شد که افغانستان و مردم مظلومش به قهقرا سقوط کرد. آنچه از مبارزه با تروریزم امریکا در افغانستان برجای ماند فقر، فساد و مشکلات اقتصادی و گسترش تروریزم از جمله داعش شاخه خراسان بود. از سویی هم اظهارات اخیر بایدن نشان می دهد امریکا قصد و نیت جدی در تطبیق استراتژی “برفراز افق” خود ندارد.
اقدام اخیر طالبان در نصب سیستم مذکور از سویی هم می تواند توانایی طالبان در مراودات دیپلماتیک و همکاری های منطقه‌ای برای نزدیک شدن به استقلال افغانستان را نشان دهد، مساله‌ای که در دولت‌های جمهوری پیشین هرگز در موردش فکر هم نشد و همکاری‌های منطقه‌ای طالبان به تدریج زمینه اعتماد ملی را فراهم خواهد ساخت.
تسلط افغانستان برحریم هوایی‌اش بدون شک ظرفیت‌های گروه حاکم در مبارزه با داعش شاخه خراسان را نیز ارتقا و میزان دخالت و شیطنت‌های امریکا را کاهش می‌دهد.
طالبان از سویی هم با کنترل حریم هوایی کشور می توانند به صورت عملی به کشورهای همسایه نشان دهند که افغانستان دیگر تهدیدی برای آنها به حساب نمی آید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا