آخرین اخبارافغانستانامنیت و حوادثتحلیل

گروه بنیادگرای ترکستان کمپ‌های نظامی افغانستان را چپاول می‌کند

مشخص نیست این کمپ آموزشی در کجا قرار دارد. با توجه به فضای موجود در عکس‌ها، احتمالاً در شمال افغانستان موقعیت دارد. سال گذشته، ارتش امریکا نیز در بیانیه‌ای از حمله بر یک کمپ آموزشی در ولایت بدخشان گزارش داده بود

حزب اسلامی ترکستان (TIP) گروه جهادی عمدتاً اویغور که وابسته به القاعده است و همچنین در سوریه فعالیت می‌کند، ویدئوی جدیدی را به تازگی منتشر کرده که نشان می‌دهد جنگجویانش در حال جنگ در افغانستان است.
این ویدئو که مربوط به نوامبر سال ۲۰۱۹ می‌شود، بیشتر مونتاژ عکس‌هایی است که شامل جنگجویان و خانواده‌های آن‌ها می‌شود. با این حال، این ویدئو همچنان غنایمی را که از نظامیان افغانستان گرفته، نشان می‌دهد.
ده‌ها تن از مردان حزب اسلامی ترکستان را می‌توان با وسایل نقلیه نظامیان افغانستان، به شمول موترهای هاموی مشاهده کرد. تسلیحات ضبط شده شامل اسلحه‌های نوع M16 و M4 است که در دست آنان دیده می‌شود.
در چندین عکس، سربازان کودک، امر تکراری در تبلیغات این حزب با شبه نظامیان کلان‌تر نیز نشان داده شده است.


این اولین باری نیست که TIP تجهیزات و وسایل نقلیه تسخیر شده افغانستان را برجسته می‌سازد. سال گذشته، این گروه فلمی را پس از یک نبرد منتشر کرد که هاموی‌های ضبط شده را نشان می‌داد.


در سال ۲۰۱۵، ویدئوی مشابهی در مورد ضبط موترهای هاموی در درگیری با نظامیان افغانستان نشر شد.
علاوه برین، عکس‌هایی از یک کمپ آموزشی در این ویدئوی جدید تبلیغاتی دیده می‌شود. به نظر می‌رسد این کمپ آموزشی تأسیس شده باشد، زیرا در یک محوطه مستحکم قرار دارد. این کمپ همچنین در درجات مختلف آب و هوایی نشان داده شده که نشان می‌دهد یک مکان موقت نیست.


با این حال، مشخص نیست این کمپ آموزشی در کجا قرار دارد. با توجه به فضای موجود در عکس‌ها، احتمالاً در شمال افغانستان موقعیت دارد. سال گذشته، ارتش امریکا نیز در بیانیه‌ای از حمله بر یک کمپ آموزشی در ولایت بدخشان گزارش داده بود.


حزب اسلامی ترکستان همچنان معروف به اداره چندین کمپ آموزشی در داخل سوریه است، جاییکه از سال ۲۰۱۵ بدین‌سو، نقش برجسته‌ای در ادلب و اطراف آن داشته است.
کمپ‌های آموزشی جهادی‌ها در افغانستان
با وجود حضور نیروهای ایالات متحده برای هدف قرار دادن گروه‌های تروریستی در افغانستان، این سازمان‌ها توانسته‌اند مکان‌های آموزشی را در سراسر این کشور ایجاد و اداره کنند.


به عنوان مثال، طالبان از زمان پایان سال ۲۰۱۴ دست‌کم ۲۰ کمپ آموزشی خود را به طور علنی گشوده‌اند. در اواخر سال ۲۰۱۵، طالبان اعلام كردند كه «کمپ خالد بن ولید، ۱۲ تأسیسات ماهواره‌ای را در سراسر افغانستان اداره می‌كند و این ظرفیت را دارد تا ۲۰۰۰ سرباز را به طور همزمان آموزش دهد.»


در سال ۲۰۱۵، ایالات متحده به یک کمپ القاعده در ولسوالی برمل در پكتیكا و دو کمپ دیگر در ولسوالی شورابک ولایت قندهار یورش برد. القاعده نیز کمپ‌هایی را در ولایت‌های کنر و نورستان اداره می‌کند.
دولت امریكا در سال ۲۰۱۴ اظهار داشت:«حركت المجاهدین» گروه جهادی پاکستانی كه از نزدیک با القاعده متحد است، کمپ‌های آموزشی تروریستی را در شرق افغانستان اداره می‌کند.
سال گذشته، ایالات متحده به یک کمپ آموزشی طالبان پاکستان در کنر حمله کرد.
علاوه برین، گروه‌های ازبیک، اتحادیه جهاد اسلامی و کاتبیات امام البخاری که هر دو در سوریه نیز فعالیت می‌کنند، کمپ‌های آموزشی خود را در داخل افغانستان تبلیغ کرده‌اند.

نویسنده

کلب ویس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا