آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثبرگزیدهخبر های مهم

گوترش به شورای امنیت: رویدادهای امنیتی در افغانستان ۵۵ درصد افزایش یافته است

خبرگزاری دید: آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد در گزارش سه ماهه خود با عنوان “وضعیت افغانستان و پیامدها برای صلح و امنیت جهانی” به اعضای شورای امنیت گفت افزایش حملات گروه‌های مسلح مخالف حاکمیت طا-لبان و تنش در میان رهبران طا-لبان را مستند کرده است.

گوترش با اشاره به تنش‌های داخلی «مداوم» در میان رهبران دفاکتوی افغانستان گفت که رویدادهای امنیتی در سه ماه گذشته نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۵۵ درصد افزایش یافته است.

در گزارش آمده است: بین ۱ فبروری و ۱۳ می، سازمان ملل متحد ۲ هزار و ۵۰۵ رویداد مرتبط با امنیت را ثبت کرده که ۵۵ درصد افزایش را نسبت به مدت مشابه در ۲۰۲۳ نشان می‌دهد.

در این گزارش آمده است که مخالفان مسلح از زمانی که طالبان در اگست ۲۰۲۱ دوباره قدرت را به دست گرفتند، “چالش قابل توجهی” برای کنترول ارضی به‌وجود نیاورده‌اند اما رویدادهای امنیتی افزایش یافته است.

در این سند آمده است: دو گروه مخالف در طول دوره گزارش حملات تأیید شده را انجام دادند: جبهه آزادی افغانستان [AFF] و جبهه مقاومت ملی [NRF]».

سازمان ملل گفت که هر دو گروه بر حمله به نیروهای امنیتی طالبان در کابل متمرکز شده‌اند.

در این گزارش آمده است که جبهه مقاومت ملی “۲۹ حمله تایید شده” را در سه ماه گذشته انجام داده است که ۲۰ حمله در کابل و بقیه در ولایت‌های تخار، بغلان و پروان بوده است.

به همین ترتیب، جبهه آزادی افغانستان نیز “۱۴ حمله تایید شده” را در پایتخت انجام داده است.

در گزارش سازمان ملل آمده است: هر دو گروه از تاکتیک‌های ضربه و فرار علیه نیروهای امنیتی دفاکتو استفاده کردند، در ۲۲ حمله نارنجک پرتاب کردند و در ۷ حمله دیگر از بمب‌های دست‌ساز استفاده کردند.

بر بنیاد این گزارش، داعش-خراسان در این دوره شش حمله انجام داده که در چهار مورد مقامات طالبان را هدف قرار دادند.

طبق این گزارش، به‌رغم تاکید بر عفو لمومی، تهدیدها علیه مقامات دولتی پیشین و اعضای نیروهای دفاعی و امنیت ملی افغانستان، از جمله بازداشت خودسرانه، شکنجه و بدرفتاری و قتل‌های فراقانونی همچنان گزارش می‌شود.

یوناما در این مدت حداقل سه قتل فراقانونی، ۳۷ مورد بازداشت خودسرانه و چهار مورد شکنجه و بدرفتاری با مقامات دولتی سابق و اعضای نیروهای دفاعی و امنیت ملی افغانستان را ثبت کرده است.

گوترش به شورای امنیت گفت که حقوق و آزادی‌های اساسی زنان و دختران، از جمله دسترسی به آموزش و حرکت به شدت محدود شده است.

گزارش همچنین گفته که صادرات افغانستان زیر حاکمیت طا-لبان در جنوری ۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته، در حالی که واردات ۳۷ درصد افزایش یافته است.

گزارش همچنین با اشاره به تعاملات کشورهای منطقه افزوده که سازمان‌های منطقه‌ای به تعاملات چندجانبه در مورد افغانستان ادامه دادند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا