آخرین اخبارآزادی بیاناجتماعاسلایدشوافغانستانحقوق بشرخبر های مهمزنانمنطقه

یوناما: وزارت امر به معروف تاثیرات منفی بر حقوق و آزادی‌های مردم دارد

خبرگزاری دید: دفتر هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) گزارش همه‌جانبه‌ای در مورد “نظارت اخلاقی” وزارت امر به معروف و نهی از منکر و تاثیرات فعالیت‌های این وزارت بر حقوق و آزادی‌های مردم ساکن در افغانستان منتشر کرد. بنا بر این گزارش فعالیت‌های وزارت امر به معروف و نهی از منکر تأثیرات منفی بر حقوق و آزادی‌های شهروندان افغانستان و تأثیر تبعیض‌آمیز و نامتناسب بر زنان داشته است.

گفته است که فعالیت‌های وزارت امر به معروف و نهی از منکر تأثیرات منفی بر حقوق و آزادی‌های شهروندان افغانستان و تأثیر تبعیض‌آمیز و نامتناسب بر زنان داشته است.

یوناما امروز سه‌شنبه(۱۹ سرطان) در گزارشی گفته است؛ مأموریت و دیدگاه وزارت امر به معروف و نهی از منکر «اصلاح جامعه است – به‌گونه‌ای که مردم از مجموعه ارزش‌های سازگار با دیدگاه طالبانی و تفسیر این گروه از قانون اسلامی تبعیت کنند».
در گزارش آمده است: این اداره قصد دارد مسائل معروف و منکر را بر اساس تفسیر مقامات برحال از قانون اسلامی با صدور دستورالعمل‌ها به عام مردم تبلیغ و ترویج نماید.
«به مردان دستور داده شده تا نمازهای‌شان را در مسجد با جماعت اداء کنند. عدم انجام این کار، گاهی منجر به مجازات جدی از جمله جریمه نقدی، تعلیق مشاغل و مجازات جسمی شده است.»
در مورد شیوه کار این وزارت در گزارش آمده است: دستورالعمل‌ها به شیوه‌های مختلف و اغلب فقط به صورت شفاهی صادر می‌شوند و در قضایای مشخص فاقد صراحت، ثبات و قطعیت قانونی‌اند.
به نقل از این گزارش، عدم پابندی به هر یک از این دستورالعمل‌ها، گاهی ممکن است منجر به مجازات شدید شود.
یوناما گفته است که بسیاری از دستورالعمل‌ها با زندگی اجتماعی و خصوصی زنان تداخل دارند.
یوناما اشاره کرده است که محدودیت بر دسترسی زنان به داروهای پیش‌گیری از بارداری، حق آنان به سلامت جنسی و صحت باروری را نقض کرده است.
با این حال، طا-لبان گفته که ادویه جلوگیری از بارداری هرگز منع نشده است.
بر بنیاد این گزارش، وزارت امر به معروف طالبان طیفی وسیعی از ممنوعیت‌ها را به‌هدف جلوگیری از فعالیت‌هایی که “غیراسلامی” می‌داند، وضع کرده است.
شنیدن موسیقی، استفاده از قلیان، نصب تصاویر انسان و حیوان، تجلیل از نوروز و روز عاشقان از جمله مواردی است که منع شده است.
در گزارش یوناما آمده که نقش وزارت امر به معروف و نهی از منکر در بخش‌های بیشتر از زندگی و رفتار عمومی در حال گسترش است.
پس از تسلط، طا-لبان وزارت امر به معروف و نهی از منکر را به جای وزارت امور زنان تأسیس کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا