آخرین اخبارآزادی بیاناسلایدشوافغانستانحقوق بشرخبر های مهمعلم و دانشمنطقه

یونسکو: ۲٫۵ میلیون دختر در افغانستان از حق آموزش محروم‌اند

خبرگزاری دید: بخش فرهنگی ملل‌متحد( یونسکو) در تازه‌ترین گزارش خود با اشاره به اینکه اکنون نزدیک به ۲.۵ میلیون دختر از حق تحصیل محروم هستند که ۸۰ در صد از آنان در رده سنی شمولیت در مدرسه هستند افزوده است: از سال ۲۰۲۱ بدینسو که ۳ سال از حاکمیت مجدد طالبان بر افغانستان می‌گذرد، حداقل ۱٫۴ میلیون دختر از دسترسی به آموزش متوسطه محروم شده و آینده یک نسل به طور کامل با خطر مواجه است.

یونسکو: 2.5 میلیون دختر در افغانستان از حق آموزش محروم‌اند

یونسکو امروز( ۲۵ اسد) با انتشار بیانیه ای اعلام کرده است که دسترسی به آموزش ابتدایی نیز به شدت کاهش یافته است، به طوری که  ۱ میلیون دختر و پسر از آمار شاملین مکاتب کاهش یافته است.

بخش فرهنگی ملل متحد می گوید: «از پیامد‌های مضر این نرخ فزاینده ترک تحصیل که می‌تواند منجر به افزایش کار کودکان و ازدواج زودهنگام شود، نگران است. تنها در سه سال، محدودیت‌های وضع شده حکومت سرپرست، تقریباً دو دهه پیشرفت مداوم آموزش و پرورش در افغانستان را از بین برده‌اند و آینده یک نسل به طور کامل اکنون در خطر است.»

محدودیت‌های حکومت سرپرست بر حق تحصیل دختران در کشور، با واکنش های فراوانی از سوی جامعه بین المللی مواجه شده است. برخی از نهادهای حقوق بشری وضع محدودیت بر تحق تحصیل دختران را “آپارتاید جنسیتی” می نامند.

این در حالی است که مشروعیت و رسمیت حکومت سرپرست تا کنون از سوی هیچ کشوری مورد موافقت قرار نگرفته است و همچنین کرسی نمایندگی افغانستان در سازمان‌ملل نیز از در اختیار نماینده حکومت پیشین است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا