آخرین اخبارآزادی بیاناسلایدشوافغانستانتحلیلجهانحقوق بشرسیاستمنطقه

یازده سپتامبر ؛ توطئه شوم آمریکا برای دو دهه اشغال افغانستان

نویسنده: سلیمان صابر – خبرگزاری دید

خبرگزاری دید: حضور نظامیان امریکایی و غرب در افغانستان در حقیقت انگیزه جنگجویان طا-لبان برای جنگ را افزایش داد و کشور به کانون جهاد با کفار بدل شد. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اگر امریکا پس از حمله به افغانستان به شعار خود مبنی بر نابودی القاعده و تروریزم جامه عمل می پوشاند و سپس افغانستان را ترک می کرد، دامنه ناامنی به آن که طی بیست سال گذشته مشاهده کردیم گسترده نمی شد.

یازده سپتامبر سناریوی ساختگی تروریستی برای ورود امریکا به افغانستان

سپتامبر دو هزار و یک میلادی برای افغانستان و مردم مظلومش یادآور دلخوشی‌های پوچ و واهی است: پس از حادثه تروریستی یازده سپتامبر امریکا برای آرام نگه داشتن افکار عمومی شهروندان و کسب آبروی به زمین ریخته آش برای نابودی القاعده و کشتن اسامه بن لادن به افغانستان حمله کرد و در این میان همکاری نیروهای ائتلاف شمال نیز به امریکا کمک نمود امارت اسلامی طا-لبان را کنار بزنند و اتحاد طا-لبان با القاعده شکسته شود.

در سال‌های اول حضور امریکا در افغانستان بسیاری از کارشناسان داخلی ورود و حضور ایالات متحده در افغانستان را به فال نیک گرفته بودند و تشکیل نظام سیاسی جدید را نقطه شروع حرکت افغانستان به سوی صلح و پیشرفت و آبادانی می‌دانستند.

در این میان جاری شدن سیل کمک‌های خارجی نیز به تشدید این اعتقاد که امریکا و غرب برای نجات افغانستان از جنگ و بدبختی آمده است کمک می کرد. مردم زودباور و رهبران سیاسی پیش پای بین افغانستان نیز هرگز به صفحات زیرین خرد جمعی و شعور سیاسی خود مراجعه نکردند و نپرسیدند چرا امریکا سالیانه صد میلیارد دالر در افغانستان هزینه می کند.

در فضایی که رهبران سیاسی سرخوش دریافت پول‌های کلان خارجی و مردم مظلوم افغانستان سرمست تلاش برای تحقق آرزوهایشان بودند امریکا اما داشت پله پله به اهدافش نزدیک می شد: به باور بسیاری از کارشناسان یازده سپتامبر در حقیقت یک سناریوی از پیش طراحی شده تروریستی توسط خود امریکا بود تا به افغانستان وارد شود و رقبای منطقه ای خود را زیر نظر داشته باشد.

یازده سپتامبر و حمله امریکا به افغانستان در اصل سرمنشا تمام بدبختی‌های ست که تا این لحظه افغانستان و مردمش را رها نکرده است. حضور نیروهای نظامی و ملکی امریکا و غرب در افغانستان سبب تداوم جنگ در افغانستان شد.

به بیان دیگر؛ حضور نظامیان امریکایی و غرب در افغانستان در حقیقت انگیزه جنگجویان طالبان برای جنگ را افزایش داد و کشور به کانون جهاد با کفار بدل شد. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اگر امریکا پس از حمله به افغانستان به شعار خود مبنی بر نابودی القاعده و تروریزم جامه عمل می پوشاند و سپس افغانستان را ترک می کرد، دامنه ناامنی به آن میزانی که طی بیست سال گذشته مشاهده کردیم گسترده نمی شد.

اینکه امریکا ماند و به صورت کج دار و مریض مبارزه با تروریزم را در افغانستان به پیش برد در اصل بیانگر این واقعیت است که تشکیل اردوی ملی افغانستان، برگزاری انتخابات مجلس و ریاست جمهوری، آزادی بیان، حقوق بشر و حقوق زنان و ده‌ها شعار زیبای دیگر همه و همه پوششی بود تا امریکا آنچه می خواست را از افغانستان برگیرد و انجام دهد.

یازده سپتامبر نقطه شروع برنامه‌های شوم امریکا برای ایجاد تغییرات مطلوب در منطقه و افغانستان زمین بازی بود. به گواه اسناد موجود امریکا نه تروریزم را نابود کرد و نه به افغانستانی‌ها در ملت سازی کمک کرد. مطابق نقشه قبلی با اتمام تاریخ حضور امریکا در افغانستان این کشور و همکاران غربی اش به یک باره افغانستان را ترک کردند و کشورمان به قهقرایی بدتر از دوران سیاه اول امارت اسلامی سقوط کرد.
یازده سپتامبر و ورود و حضور بیست ساله امریکا و غرب در افغانستان سبب شد صدها هزار جوان کشور سوای از قوم و نژاد قربانی شوند و میلیون‌ها بیوه و یتیم روی دست گذاشته شود. یازده سپتامبر در اصل نقطه شروع بدبختی‌های دوامدار افغانستان و مردمش بود، این روز نحس تنور جنگ منافع را در افغانستان گرم نگه داشت، آتشی که هنوز می سوزاند و ویران می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا