آخرین اخبارآزادی بیاناسلایدشوافغانستانحقوق بشرحکومتخبر های مهمرسانه‌هاگزارش

نهادهای حمایت کننده رسانه‌ها: «قانون دسترسی به اطلاعات» هرچه زودتر توشیح گردد/ دسترسی به اطلاعات محدود نشود

خبرگزاری دید: نهادهای حمایت کننده خبرنگاران و رسانه‌ها و شماری از خبرنگاران در کشور، از مسوولان و سخن‌گویان حکومت سرپرست، خواهان هرچه زودتر توشیح «قانون دسترسی به اطلاعات» شده، تاکید می‌کنند که نباید دسترسی به اطلاعات محدود شود.

نهادهای حمایت کننده رسانه‌ها: «قانون دسترسی به اطلاعات» هرچه زودتر توشیح گردد/ دسترسی به اطلاعات محدود نشود

به گزارش خبرگزاری دید؛ سید یاسین متین، مسوول خانه‌ی ملی خبرنگاران افغانستان، در گفت‌وگوی ویژه با خبرگزاری دید گفت که طی روزهای پسین شماری از خبرنگاران از عدم دسترسی به اطلاعات از سوی سخن‌گویان اداره‌های دولتی در کابل شکایت دارند و می‌گویند، برخی از سخن‌گویان حتا به تماس‌ها و پیام‌های شان پاسخ نمی‌دهند.

به باور آقای متین، دسترسی به اطلاعات حق هر خبرنگار و رسانه است و سخن‌گویان نیز بر اساس قانون و صلاحیت‌های کاری شان، باید اطلاعات درست و به موقع را در اختیار خبرنگاران و رسانه‌ها قرار دهند.

متین گفت: «سخن‌گویان حکومت باید مسوولیت‌های شان را به وجه احسن انجام دهند. شریک ساختن اطلاعات از مسوولیت‌های اصلی سخن‌گویان با خبرنگاران است.»

چندی پیش ملا هبت الله رهبر حکومت سرپرست نیز در فرمانی، از سخن‌گویان حکومت سرپرست خواسته بود که اطلاعات را در اسرع وقت به خبرنگاران شریک بسازند.

از سوی هم، خبیب غفران، سخن‌گوی وزارت اطلاعات و فرهنگ نیز می‌گوید که این وزارت نشست‌ها و سمینارهای را برای سخن‌گویان حکومت در سطح زون‌های کشور برگزار نموده، از آنان خواسته شده تا اطلاعات دقیق را با خبرنگاران شریک بسازند.

غفران نیز افزود که رهبری وزارت اطلاعات و فرهنگ هم‌چنان تلاش می‌کند تا خبرنگاران و رسانه‌ها دسترسی به موقع به اطلاعات داشته باشند تا مردم از دستاوردها و کاستی‌های کار اداره‌های حکومتی اطلاع حاصل کنند.

با وجود این همه، اما شماری از خبرنگاران دسترسی به اطلاعات را از جمله مشکل‌های اساسی شان در بخش اطلاع رسانی عنوان نموده، می‌گویند که شماری از سخن‌گویان حکومت در این خصوص رفتار مناسب با آنان ندارند.

بلال احمد صیاد، یک تن از خبرنگاران در کابل، گفت با آن‌که حکومت اقداماتی در این عرصه انجام داده، اما آن‌گونه که خبرنگاران نیاز به اطلاعات دارند، برای شان داده نمی‌شود.

آقای صیاد با بیان اینکه این مشکل در ولایت‌ها بیش‌تر است، افزود که سخن‌گویان باید به وظایف شان درست عمل نموده، با خبرنگاران همکاری کنند.

شریفه یکی دیگر از خبرنگاران نیز بیان کرد که دسترسی به اطلاعات حق مسلم خبرنگاران است و اما اطلاعاتی که نیاز است در اسرع وقت از سوی برخی سخن‌گویان، در اختیار رسانه‌ها و خبرنگاران قرار نمی‌گیرد.

به گفته‌ی او، دسترسی به اطلاعات در افغانستان روزبروز محدود می‌شود و بسیاری از خبرها و گزارش‌ها به دلیل عدم پاسخ‌گویی به موقع از سوی سخن‌گویان حکومت، از نشر بازمانده است.

برخی دیگر از خبرنگاران نیز می‌گویند که نسبت به محدودیت‌های کار رسانه‌یی، فشارها از سوی برخی از مسوولان حکومتی و عدم بدست آوردن اطلاعات از سوی حکومت، بسیاری از خبرنگاران حتا از کار دست کشیده و به کارهای شاقه رو آورده اند.

با وجود این‌همه نگرانی‌ها از محدودیت‌های کار رسانه‌یی و دسترسی کمتر خبرنگاران به اطلاعات، اما سید یاسین متین، مسوولان خانه ملی خبرنگارن در افغانستان می‌گوید که نسبت به اوایل تشکیل حکومت سرپرست در افغانستان، وضعیت کار رسانه‌ها در کشور بهبود یافته است.

آقای متین هرچند می‌گوید که عدم دسترسی به اطلاعات و سایر موارد دیگر برخی از مشکلاتی را پیش روی کار خبرنگاران و رسانه‌ها در کشور بوجود آمده، اما تاکید می‌کند که حکومت باید سهولت‌ها را برای خبرنگاران بوجود بیاورد.

آقای متین یکبار دیگر نیز خواهان توشیح قانون دسترسی به اطلاعات از سوی حکومت شد و افزود که با توشیح این قانون، بیشتر این چالش‌ها از سد راه خبرنگاران برداشته خواهد شد.

نزدیک به یک سال پیش ذبیح الله مجاهد، سخن‌گوی حکومت سرپرست اعلام کرد که قانون دسترسی به اطلاعات جهت توشیح به رهبر این گروه فرستاده شده و قرار است به زودی توشیح و در اختیا رهمه قرار گیرد اما با گذشت ماه‌ها، هنوز از توشیح این قانون خبری در دست نیست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا