آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثایرانپاکستانتحلیلجهانمنطقه

داعش ؛ دشمن مشترک، مبارزه‌ی مشترک

خبرگزاری دید: کشورهای همسایه افغانستان باید نیک بداند که عواقب کوتاهی در مبارزه با داعش شاخه خراسان می تواند دامان آنها را نیز بگیرد. اینکه کشورهای همسایه افغانستان در مشاهده کشتار شیعیان به دست داعش شاخه خراسان فقط به یک محکومیت صرف اکتفا می کنند، نوعی آرامش قبل از طوفان است. کشورهای همسایه و منطقه می بایست در یک استراتژی شفاف و در هماهنگی با امارت اسلامی برای مبارزه با داعش شاخه خراسان به صورت عملی و با بهره‌گیری از یک نیروی نظامی مشترک وارد عمل شوند.

برای مقابله با داعش دشمن مشترک، تقبیح کافی نیست

آصف درانی، نماینده ویژه پیشین پاکستان در امور افغانستان، با اشاره به اینکه حکومت سرپرست در تلاش‌اند که خود را با استاندارهای حکومت‌داری مدرن در دنیا هماهنگ کنند در اظهاراتی تازه گفته است امارت اسلامی در مسیر یادگیری حکومت‌داری در افغانستان با چالش‌های بزرگی روبرو هستند.
نماینده ویژه پیشین پاکستان در امور افغانستان از سویی هم با اشاره به “روند دوحه” با موضوع بررسی اوضاع جاری افغانستان که تاکنون چند دور از آن برگزار شده، گفت: آمریکا و غرب به صورت عمیق روی مسائل حقوق‌بشری تمرکز کرده‌اند در حالی‌که برای حل بحران‌های کلان در افغانستان به یک دیدگاه منطقه‌ای نیاز است.
آصف درانی همچنین نسبت به رشد گروه های تروریستیِ “داعش شاخه خراسان و القاعده” در افغانستان ابراز نگرانی نمود.
وی افزود؛ داعش شاخه خراسان امروز در افغانستان فعالیت جدی دارد و قادر است حملات تروریستی خود را در ایران، روسیه، ازبکستان، تاجیکستان و پاکستان انجام دهد. 
درانی هشدار داد؛ اگر افغانستان بار دیگر به فراموشی سپرده شود، جهان با حملات تروریستی مشابه با یازده سپتامبر روبرو خواهد شد.
این مقام عالی رتبه پاکستانی از سویی هم تاکید کرد افغانستان؛ کشوری با تنوع قومی ست و تشدید بی اعتمادی در این کشور سبب می شود طالبان نتوانند همه مشکلات را به نام اسلام حل کنند. 
تحلیل اظهارات تازه آصف درانی در مورد امارت اسلامی و افغانستان در شرایط کنونی اهمیت دو موضوع را بیان می کند: موضوع اول تلاش همه جانبه تیم حاکم در تامین امنیت تمام شهروندان به ویژه شیعیان در افغانستان و موضوع دوم توجه جدی کشورهای منطقه به مبارزه با تروریزم در افغانستان می باشد.
براساس گزارشات نهادهای بین المللی همچون سازمان‌ملل، داعش شاخه خراسان اکنون در افغانستان به صورت جدی فعالیت دارد و در استراتژی تازه خود قرار است فرا افغانستانی و منطقه‌ای و در مقیاس جهانی عمل کند. قربانیان اصلی حملات تروریستی داعش شاخه خراسان در افغانستان شیعیان و هزاره‌ها می باشند و در تازه ترین مورد در ولسوالی‌های سنگ‌تخت و بندر ولایت دایکندی چندین فرد ملکی شیعه و هزاره به رگبار بسته شدند.

واکنش امارت اسلامی نسبت به این حادثه دلخراش و وحشتناک تنها یک محکومیت ساده بود. این در حالی‌ست که والی طالبان در دایکندی چند روز قبل از این حمله تروریستی از برقراری کامل امنیت در این ولایت خبر داده بود.
ناتوانی تیم حاکم در جلوگیری از بروز حوادث مشابه علیه شیعیان و هزاره‌ها و دستیگری و مجازات عاملان حادثه تروریستی دایکندی و دیگر حملات مشابه در نقاط مختلف افغانستان علیه شیعیان و هزاره‌ها می تواند به وحدت ملی ضربه بزند و در نهایت مشروعیت داخلی نداشته طالبان را برای همیشه از بین ببرد.
از سویی هم وقتی صحبت از شیعیان در افغانستان به میان می آید تنها هزاره‌ها نیستند، سادات ، قزلباش‌ها و دیگر اقوام شیعی کشوز نیز مطرح اند. بدون شک تمام شیعیان افغانستان حول محور پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار منسجم و هماهنگ هستند و تداوم کشتار شیعیان می تواند نارضایتی کتله عظیمی از جمعیت افغانستان را در پی داشته باشد.

شیعیان افغانستان اکنون به این درک سیاسی رسیده‌اند که شیعه‌کشی و هزاره‌کشی دو مقوله جدای از هم نیست چرا که هزاره‌ها شیعه‌اند و کشتن هر هزاره یعنی کشتن یک شیعه: این تفکر به عنوان یک محور قوی ضامن بقاء شیعیان در افغانستان است.

شیعیان امروز افغانستان خرد جمعی بالایی پیدا کرده و به راحتی می تواند عوامل ایجاد تفرقه در بین خود را تشخیص داده خنثی کنند. تیم حاکم اگر نگاه برتری قومی و کمرنگ سازی مذهب شیعه در افغانستان را داشته باشد، بدون شک نمی‌تواند مدت طولانی دوام بیاورد.
موضوع دیگر واکنش کشورهای منطقه به مبارزه با تروریزم در افغانستان می باشد. کشورهای همسایه افغانستان باید نیک بداند که عواقب کوتاهی در مبارزه با داعش شاخه خراسان می تواند دامان آنها را نیز بگیرد. اینکه کشورهای همسایه افغانستان در مشاهده کشتار شیعیان به دست داعش شاخه خراسان فقط به یک محکومیت صرف اکتفا می کنند، نوعی آرامش قبل از طوفان است.

کشورهای همسایه و منطقه می بایست در یک استراتژی شفاف و در هماهنگی با امارت اسلامی برای مبارزه با داعش شاخه خراسان به صورت عملی و با بهره‌گیری از یک نیروی نظامی مشترک وارد عمل شوند.
طالبان امروز  در حکومت داری با مشکلات کلانی روبرو هستند و باید گفت در واقع از آنجایی که این گروه تصور نمی کرد به یک باره حاکمان بلامنازع افغانستان شوند اکنون در شوک حکومتداری مانده‌اند واین فرصت را برای داعش شاخه خراسان فراهم کرده است. کشورهای همسایه و منطقه می بایست فشار لازم به طالبان برای قبول عملیات مشترک برای نابودی داعش شاخه خراسان در افغانستان را وارد کنند.

نویسنده: حفیظ‌الله رجبی- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا