آخرین اخبارآسیای میانهاسلایدشواقتصاد و توسعهامنیت و حوادث

سفر صداعظم آلمان به آسیای میانه؛ برلین و تاشکند ۸ توافقنامه امضا کردند

خبرگزاری دید: اولاف شولتز، صدراعظم آلمان گفت که برلین قراردادی را با ازبیکستان امضا کرده است تا امکان مهاجرت کارگران ماهر از این کشور آسیای مرکزی را برای حمایت از اقتصاد آلمان و بازگشت برخی مهاجران از آلمان فراهم کند.

شولتز روز گذشته(۲۵ سنبله) پس از دیدار با شوکت میرضیایف، رییس جمهور ازبیکستان در شهر سمرقند، گفته است: «ما امکان مهاجرت لازم برای کارگران با استعدادهای عالی را تسهیل می‌کنیم که در آلمان به آن نیاز داریم، تا اقتصاد ما رشد کند».
شولتز بدون اشاره به جزییات گفته، دو کشور همچنین در مورد “روش‌های ساده و غیربوروکراتیک برای اخراج برخی افراد از آلمان” توافق کردند.
او به گمانه‌زنی‌ها مبنی بر این‌که توافق با ازبیکستان شامل اخراج افغانستانی‌های مجرم به کشورشان می‌شود، پاسخی نداده است‌.
آلمان در ۳۰ آگست اعلام کرد که اخراج مجرمان محکوم افغانستانی را به کشورشان از سر گرفته است.
آلمان چندی پیش حدود ۳۰ مهاجر افغانستانی را با همکاری قطر به کشورشان اخراج کرد.
ننسی فایزر، وزیر داخله آلمان که شولتز را همراهی می‌کرد و توافق‌نامه را در سمرقند امضا کرده است، گفته که او در حال برنامه‌ریزی پروازهای بیشتر به افغانستان است تا مجرمان جدی افغانستانی را اخراج کند.
فایزر گفته است: اما خواهیم دید که با همکاری کدام کشورها این کار را انجام می‌دهیم.
به نقل از دریا نیوز، در این سفر، رهبران دو کشور ۸ توافق‌نامه مهم دوجانبه را امضا کردند که بر مهاجرت، همکاری اقتصادی و توسعه پایدار تاکید دارد.
سفر شولتز به آسیای مرکزی همچنین شامل اجلاسی در قزاقستان به تاریخ ۱۵ تا ۱۶ سپتامبر است که در آن با رهبران پنج کشور آسیای مرکزی دیدار خواهد کرد.
این گردهمایی منطقه‌ای بر تقویت مشارکت‌های اقتصادی و همکاری‌های انرژی و رسیدگی به تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه به دلیل درگیری با اوکراین متمرکز خواهد بود.
انتظار می‌رود که مذاکرات در قزاقستان بر روی تامین نفت و گاز متمرکز باشد و به نقش قزاقستان در بازارهای انرژی منطقه توجه شود.
سفر شولتز به ازبیکستان و قزاقستان نشان‌دهنده قصد آلمان برای تعمیق روابط با آسیای مرکزی است؛ منطقه‌ای که اهمیت راهبردی دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا