آخرین اخبارآزادی بیاناسلایدشوافغانستانتحلیلحقوق بشرحکومتزنان

تداوم سیاست های زن ستیزانه و اسیب به مشروعیت ملی

خبرگزاری دید: حکومت سرپرست برای کسب مشروعیت ملی ملزم به اخذ نظر و آراء مردم افغانستان می باشد و در چنین شرایطی چگونه می توان از زنان انتظار داشت این نوع نظام را تایید کنند.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در ادامه قوانین سختگیرانه و محدودکننده خود علیه زنان سخن گفتن زنان در اماکن و اجتماعات عمومی و نگاه کردن زنان به مردانی غیر از شوهر و اقارب شان را ممنوع کرده است.
براساس این دستور که ماه گذشته میلادی از سوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان صادر شد زنان حق ندارند در اماکن و فضاهای عمومی صدای خود را بلند کنند، حتی قرآن بخوانند یا به مردانی غیر از شوهران یا اقارب مرد خود نگاه کنند. در این قانون سختگیرانه دینی صدای زنان “عورت” خوانده شده است.
قانون تازه صادر شده از سوی طالبان همچنین زنان را به پوشاندن کامل صورت ملزم می سازد. قانون تازه تمام امیدها به بهبود وضعیت زنان به ویژه بازگشایی مکاتب و دانشگاه ها به روی زنان را به یاس مبدل می سازد و تداوم سیاست های زن ستیزانه طالبان را نشان می دهد.
براساس تحلیل ها تقابل گروه حاکم با زنان اگرچه به ظاهر مساله ساده ای است اما در بازه زمانی نه چندان دور می تواند پایه های حکومت طالبان را متزلزل کند. زنان درصد بالایی از جمعیت افغانستان را تشکیل می دهند و تطبیق قوانین سختگیرانه بیشتر علیه زنان بدون شک برای تیم حاکم پیامدهای خوبی به دنبال نخواهد داشت. گروه حاکم برای کسب مشروعیت ملی ملزم به اخذ نظر و آراء مردم افغانستان می باشد و در چنین شرایطی چگونه می توان از زنان انتظار داشت این نوع نظام را تایید کنند.
از سویی هم تداوم سیاست های زن ستیزانه بدون واکنش از سوی مردان جامعه باقی نخواهد ماند: مردان جامعه نمی توانند به حاشیه رانده شدن مادران، خواهران و دختران و بیماری روانی آنها را تماشا کنند.
مساله دیگر تاکید جامعه بین الملل بر حقوق زنان و حقوق بشر در افغانستان تحت حاکمیت طالبان است، در مذاکرات “روند دوحه” اگرچه مساله حقوق زنان به ویژه تحصیل و کار آنان به درخواست قبلی طالبان به صورت رسمی مطرح نشد اما در دیدارهای جانبی از سوی طرف های شرکت کننده مورد تاکید قرار گرفت.
به هر صورت با در نظرداشت شرایط میدانی حاکم بر زنان و دختران افغانستان به نظر می رسد تیم حاکم در یک بازی سیاسی ضعیف، در حال استفاده ابزاری از زنان در افغانستان می باشد: به هر میزان که تقاضای بین المللی و ملی برای کاهش قوانین سختگیرانه بر زنان بیشتر می شود به همان اندازه طالبان قوانین خود را سختگیرانه تر می سازند. اینکه طالبان در قبال اعطای آزادی به زنان به دنبال چه امتیازی از امریکا و جامعه جهانی هستند؟  کسی به صورت دقیق نمی داند اما آنچه مشخص است زن ستیزی نه در فرهنگ اصیل افغانی و نه در دین اسلام جواز ندارد.
تیم حاکم که کلمه “لااله الا الله” را در بیرق خود دارد نباید در تضاد با سیرت رحیمانه پیامبر اسلام(ص) رفتار کند.

نویسنده: سلیمان صابر – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا