آخرین اخبارآزادی بیاناسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثحقوق بشرحکومتزنانگزارش

تصویب قطعنامه تیرانا در پایان بزرگترین نشست زنان افغانستان در آلبانیا

خبرگزاری دید: نشست زنان افغانستان در تیرانا، پایتخت آلبانیا، با هدف بلند کردن صدای حمایت از زنان افغانستان در شرایط کنونی از هفته گذشته برگزار شده بود و به پایان رسید.

شرکت کنندگان در این نشست سه روزه، قطعنامه‌ای را تصویب کردند که در آن از جامعه جهانی خواسته شده تا از عادی سازی روابط با حکومت طالبان خودداری کنند
فیصله ها، توصیه ها و مکانیزم های این قطعنامه:

  1. شرکت کننده گان اجلاس بر تشکیل یک گروه کاری که منشور سیاسی زنان برای آینده افغانستان را تدوین کند، توافق کردند.
  2. در طول این فرایند، این گروه کاری با احزاب سیاسی، کنشگران جامعه مدنی و گروه های زنان از جمله معترضان در داخل افغانستان گفتگو و مشورت خواهند کرد.
  3. عدم شناسایی رژیم طالبان توسط جامعه مدنی
  4. اقدام قاطع جامعه جهانی برای پاسخگو کردن طالبان نسبت به نقض مداوم حقوق بشر در افغانستان؛ این شامل شناسایی آپارتاید جنسیتی به عنوان یک جنایت علیه بشریت می شود.
  5. تقویت فوری مکانیزم های حساب دهی و در استفاده از این مکانیزم ها مانند: دادگاه بین المللی جنایی تا طالبان که مسئول نقض علنی حقوق بشر هستند، پاسخگو باشند.
  6. تخصیص منابع لازم برای تضمین عدالت برای قربانیان و نیاز فوری به ایجاد استاندارد های واضح برای مستند سازی اصولی نقض حقوق بشر
  7. ترویج ومشارکت بیشتر زنان افغانستان در رهبری و تصمیم گیری بخش های مختلف اولویت بندی و توزیع کمک های بشر دوستانه بین المللی
  8. تاکید بر بازگشایی فوری مکاتب متوسطه و دانشگاه ها و مراکز تحصیلات عالی برای زنان و دختران در حالی که اطمینان حاصل شود که آموزش با معیار های بین المللی و سواد دیجیتالی مطابقت دارد.
  9. تاکید بر ایجاد پلتفرم های متمرکز در مورد افغانستان جهت مشارکت معنا دار زنان در تمام حوزه ها
  10. تقویت تدابیر شفافیت و حساب دهی در توزیع کمک ها و حصول اطمینان از اینکه کمک های بین المللی به نیاز های فوری جمعیت های آسیب پذیر به ویژه زنان در دسترس قرار گیرد.
  11. افزایش هماهنگی بین کمک های بشر دوستانه بین المللی و نهاد های محلی که توسط زنان اداره می شود.
  12. تسهیل دسترسی تولیدات زنان کار آفرین به بازار های بین المللی از طریق تدوین استراتژی های موثر و تشویق نمایشگاه های ملی و بین المللی برای نمایش این تولیدات به منظور رشد صنایع دستی محلی و تقویت اقتصاد

مواردی که در کمیته کاری روی آن توافق وجود داشت ولی در اجلاس عمومی به توافق نرسید و به بحث بیشتر نیاز دارد:

۱۳٫ هرگونه دیدار و گفتگوی جامعه بین الملل با گروه طالبان باید با حضور زنان در هیئت مربوطه و راه اندازی جلسات مشورتی با زنان در داخل و خارج کشور در تنظیم اجندا همراه باشد.

۱۴٫ هرگونه مذاکره و گفتگو با گروه طالبان باید طبق اصول و مبتنی بر منطق مشوره و همچنین با توجه به تمام ارزش ها و قوانین حقوق بشری صورت بگیرد.

    نوشته های مشابه

    دکمه بازگشت به بالا