آخرین اخباراجتماعاسلایدشوافغانستانحکومتزندگیگزارش

بی‌برقی در کابل؛ پایتخت‌نشینان خواهان توجه جدی حکومت شدند

خبرگزاری دید: شماری از باشندگان پایتخت می‌گویند که پرچاوی‌های برق در کابل افزایش یافته و آنان از حکومت می‌خواهند که در این مورد توجه جدی نموده، به مشکل شهروندان رسیدگی کنند.

به گزارش خبرگزاری دید: عمران حمیدی، یک تن از باشندگان شهر کابل می‌گوید که همه ساله با سرد شدن هوا به خصوص در فصل‌های تابستان و زمستان، پرچاوی‌های برق در کابل افزایش می‌یابد.

حمیدی می‌گوید که در فصل تابستان حتا شبانه روز پنج ساعت برق ندارند و این وضعیت آنان را به مشکل جدی مواجه کرده، تاکید می‌کند که حکومت باید به این مشکل شهروندان رسیدگی کند.

به گفته‌ی عمران، مردم همه ساله در فصل‌های تابستان و زمستان به برق بیشتر نیاز دارند اما در این دو فصل در شبانه روز، بیش از پنج ساعت به برق دسترسی ندارند.

او نیز بیان کرد: اکنون که نسبتا هوا معتدل شده و مصرف برق هم کمتر شده اما از پرچاوی‌های برق کاسته نشده است.

در همین حال عاصم یک تن دیگر از شهروندان کابل نیز با ابراز نگرانی می‌گوید که با نبود برق به مشکل مواجه هستند و می‌افزاید که با گذشت سال‌ها، هنوز هم وضعیت برق کابل بهتر نشده است.

بر علاوه شهروندان، شماری از صنعت‌کاران و فابریکه‌داران نیز می‌گوید که به دلیل نبود سیستم منظم برق در پایتخت، اکثر فابریکات و کارخانه‌ها از فعالیت باز مانده است.

عبدالنصیر رشتیا مسئول یکی از کارخانه‌های ذوب آهن در افغانستان، بیان کرد که برق یکی از عوامل اساسی تولید به حساب می‌رود و زمانی که برق کافی و دوام‌دار در اختیار کارخانه‌ها و فابریکه‌های تولیدی قرار نگیرد، سبب دل‌سردی سرمایه‌گذاران در کشور گردیده، اکثر کارخانه‌ها از فعالیت باز خواهد ماند.

آقای رشتیا نیز افزود که اگر حکومت بتواند برق کارخانه‌ها را تامین کند، بر علاوه افزایش سطح تولید، زمینه‌ی اشتغال‌زایی نیز بیشتر شده، واردات کاهش و سطح صادرات بالا خواهد رفت.

نصیر رشتیا نیز افزود که کارخانه‌ها و فابریکه‌های تولیدی در سراسر کشور با کمبود برق مواجه بوده، از حکومت خواست که هرچه زودتر این مشکل را حل کند.

در همین حال اما حکمت الله میوندی، سخن‌گوی ریاست عمومی برشنا می‌گوید که همه ساله با گرم شدن و سرد شدن هوا مصرف برق در کشور بالا می‌رود به همین دلیل، برق کافی به شهروندان رسانده نمی‌شود.

سخن‌گوی ریاست عمومی برشنا نیز بیان می‌کند که هشتاد درصد برق مورد نیاز افغانستان وارداتی بوده و تنها ۲۰ درصد آن از منابع داخلی تولید می‌شود و این وضعیت باعث شده تا شهروندان با کمبود برق مواجه شوند.

میوندی اما بیان داشت که کار روی چندین پروژه بزرگ برق در سطح کشور جریان دارد و قرار است در آینده‌ی نزدیک این پروژه‌ها یکی پی دیگری به بهره‌برداری سپرده شود.

او افزود که تلاش‌ها جهت رسیدن افغانستان به خودکفایی در بخش تولید برق جریان دارد اما این کار به زمان زیادی نیاز دارد.

سخن‌گوی ریاست شرکت برشنا از شهروندان خواست که در مصرف برق توجه نموده، از حد مورد ضرورت زیاد مصرف نکنند تا برق به همه به گونه‌ی یکسان برسد.

هرچند شهروندان می‌گویند که در فصل تابستان و زمستان به دلیل گرمی و سردی هوا در شبانه روز بیش از پنج ساعت برق ندارند اما سخن‌گوی ریاست برشنا آن را رد می‌کند.

این در حالی است که به شمول پایتخت، باشندگان سایر ولایت‌های کشور نیز از نبود سیستم منظم برق شکایت دارند اما ریاست عمومی برشنا اطمینان می‌دهد که این مشکل در آینده حل می‌شود.

نویسنده: احمدی – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا