آخرین اخبارآزادی بیاناجتماعاسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثرسانه‌ها

وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت سرپرست: حدود ۳۷۰ رسانه در افغانستان فعالیت دارد

خبرگزاری دید: مسئولان وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت سرپرست در دستاوردهای یک ساله‌ی این وزارت امروز سه‌شنبه، ۲۷ سنبله، در مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت گفتند: حدود ۳۷۰ رسانه در افغانستان فعالیت داشته و طی یک سال ۹ هزار گردش‌گر خارجی و ۹ میلیون گردش‌گر داخلی از ساحات باستانی دیدن کرده اند.

به گزارش خبرگزاری دید: مولوی حیات الله مهاجر، معین امور نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت سرپرست در این برنامه گفت که در حال حاضر حدود ۳۷۰ رسانه تصویری، صوتی و چاپی/نوشتاری در افغانستان فعالیت دارد.

وی افزود که قانون دسترسی به اطلاعات جهت توشیح به رهبر طالبان فرستاده شده است. او هم چنان بیان کرد که برای ۶۲۰ خبرنگار در داخل افغانستان، کارت‌های ویژه خبرنگاری توزیع شده است. آقای مهاجر نیز تصریح کرد که طرزالعمل چینل‌های یوتیوب نهایی گردیده و طرزالعمل صندوق خبرنگاران نیز ترتیب شده است.

معین نشرات این وزارت نیز بیان کرد که در تلاش اند تا کسی از نام خبرنگاران سوءاستفاده نکند و از حقوق آنان، محافظت شود.

آقای مهاجر نیز افزود که پیشنهاد وام فریکونسی‌های رسانه‌ها به ریاست الوزرا فرستاده شده و آنان تصمیم می‌گیرند که این وام را به چند قسط تقسیم کنند و یا این باقیات معاف گردد.

در این برنامه خبرنگاران نیز از عدم دسترسی به اطلاعات از سوی شماری از سخن‌گویان اداره‌های دولتی یاد کرده، اما معین نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ بیان کرد که دسترسی به اطلاعات حق خبرنگاران و رسانه‌ها بوده و سخن‌گویان مکلف اند تا مطابق به قانون، جزئیات را برای آنان شریک بسازند.

مهاجر نیز بیان کرد که این وزارت طی ماه‌‍‌های پسین، نشست‌های را در برخی از زون‌های کشور با سخن‌گویان به هدف ارایه جزئیات به موقع به خبرنگاران، برگزار کرده است.

در همین حال مولوی قدرت الله جمال، معین مالی‌، اداری و گردش‌گری این وزارت نیز گفت که طی یک سال اخیر، به تعداد ۹ هزار گردش‌گر خارجی از ساحات تفریحی و باستانی افغانستان در ولایت‌های مختلف دیدن نموده و طی همین مدت، به تعداد ۹ میلیون گردش‌گر داخلی نیز ثبت این وزارت شده است.

او از برنامه‌های وسیع وزارت اطلاعات و فرهنگ به هدف رشد صنعت گردش‌گری در سطح کشور یاد کرد و گفت که اخیراً انستیتیوت گردش‌گری و هوتل‌داری فعال شده و هم اکنون تعداد زیادی از جوانان مصروف فراگیری آموزش در این انستیتیوت می‌باشند.

معین مالی، اداری و گردش‌گری وزارت اطلاعات و فرهنگ هم‌چنین بیان کرد که به منظور فراهم ساختن تسهیلات لازم و ترویج هرچه بیشتر فرهنگ گردش‌گری، کار اعمار هوتل‌های معیاری در برخی از ولایت‌ها جریان دارد.

آقای جمال نیز افزود که در بخش گردش‌گری، حدود ۳ هزار شرکت ثبت این وزارت بوده که تا کنون هزاران تن به صورت مستقیم و غیر مستقیم از این طریق مصروف کار شده اند.

از سوی دیگر، مولوی عتیق الله عزیزی، معین فرهنگ و هنر این وزارت نیز افزود که تا کنون بر اساس یک سروی که صورت گرفته، حدود ۴۰۰ ساحه باستانی در ۱۴ ولایت کشور انجام شده و به تعداد ۳۷۱ ساحه باستانی تثبیت و شناسایی گردیده است.

عزیزی نیز بیان کرد که از قاچاق ۴۱۶ قلم اثر تاریخی در گمرکات و میدان هوایی کابل جلوگیری صورت گرفته است.
فراهم نمودن زمینه‌های تحصیلی برای جوانان و نیز ظرفیت‌سازی این قشر، بخش دیگری از فعالیت‌های این وزارت است که معین امور جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت با ۱۰۰ نهاد تحصیلی و مرکزهای آموزشی تفاهم‌نامه‌های همکاری به امضا رسیده که از این طریق، زمینه‌ی آموزش تحصیلات عالی رایگان برای بیش از یک هزارو ۵۰۰ جوان در کابل و برای بیش از ۱۷ هزارو ۷۸۰ تن دیگر در ولایت‌ها با تخفیف ویژه فراهم شده است.

نویسنده: احمدی – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا