آخرین اخباراسلایدشوافغانستانحکومتخبر های مهمسیاست

امیرخان متقی: روابط با کشورها بهبود یافته است/ کسی توانایی حمله به افغانستان را ندارد

امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه حکومت سرپرست در برنامه گزارش‌دهی سالانه‌ی این وزارت در کابل گفت که حکومت سرپرست طی سه سال، تلاش نموده تا روابط خود با کشورها را بهبود بخشیده و به دستاوردهای نیز دست یافته است. وی؛ در واکنش به اظهارات اخیر دونالد ترمپ رییس جمهور پیشین و نامزد کنونی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز گفت: «کسی که شکست خورده باشد دوباره به افغانستان دلخوش نخواهد کرد.» آقای متقی هشدار داد: «هیچ کسی جرئت این را نمی‌تواند که بر افغانستان حمله کند.»

امیرخان متقی: روابط با کشورها بهبود یافته است/ کسی توانایی حمله به افغانستان را ندارد

به گزارش خبرگزاری دید؛ امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت سرپرست امروز( ۲۹ سنبله) در برنامه گزارش دهی سالانه ی این وزارت بیان کرد که در پرتو دیپلوماسی امارت اسلامی، در راستای رفع تحریم‌ها و بیرون کشیدن نام‌های برخی از مقام‌های حکومت سرپرست از فهرست سیاه، پیشرفت‌های چشم‌گیری صورت گرفته است.

سرپرست وزارت خارجه حکومت سرپرست بیان کرد که در خصوص مدیریت نمایندگی‌های سیاسی افغانستان در کشورهای منطقه پیگیری صورت گرفته و تلاش شده است تا طبق نورم‌ها و اصول پذیرفته شده با دیپلومات‌های افغانستان تعامل صورت گیرد.

مسئولان وزارت خارجه حکومت سرپرست ابراز داشتند که ایجاد سیستم واحد و مرکزی صدور ویزا با ارائه خدمات در ۲۶ نمایندگی سیاسی و قونسلی، ایجاد سیستم واحد و مرکزی رودپاس با ارائه خدمات در چندین نمایندگی سیاسی و قونسلی و نیز ارائه خدمات پاسپورت برای هموطنان در نمایندگی سیاسی و قونسلی اجراات مهم این وزارت در جریان یک‌سال بوده است.

به گفته‌ی مسئولان وزارت خارجه حکومت سرپرست، در یک سال گذشته، به تعداد دوصدو ۸۳ هزارو ۲۱۰ وثیقه و اسناد تصدیق و صادر گردیده، و حدود ۴۱ هزارو ۹۵۹ اتباع خارجی نیز ویزه دریافت نموده، ۹۷ هزار و ۵۵۶ جلد پاسپورت توزیع و حدود چهار صد و ۲۶ هزار و ۱۴۱ جلد پاسپورت دیگر نیز تمدید شده است.

وزارت خارجه جلب سرمایه‌گذاری خارجی در بخش معادن، تدویر ۶ نمایشگاه در کابل، اوزبیکستان و ترکمنستان، اخذ یک هزارو ۶۸۱ بورسیه برنامه‌های ارتقای ظرفیت از کشورهای چین، امارات متحده عرب، پاکستان و اوزبیکستان و نیز اخذ یک هزارو ۱۷۴ بورسیه تحصیلی از کشورهای روسیه، چین، اوزبیکستان، آذربایجان، قزاقستان، مالیزیا و قطر، را از دستاوردهای دیگر این وزارت در جریان یک سال گذشته عنوان نمود.

مسئولان این وزارت در این نشست بیان کردند که تقویت همکاری‌های مشترک اقتصادی، آغاز تطبیق پروژه‌های اقتصادی و زیربنایی، از قبیل، پروژه تاپی، تاپ، سب ستیشن نورالجهاد، خط آهن و نیز تلاش‌های مشترک افغانستان،…
بلاروس، روسیه، قزاقستان، اوزبیکستان، پاکستان، ایران و چین در بخش تجارت و تسهیلات ترانزیتی از جمله تلاش‌های دیگر این وزارت در یک سال گذشته عنوان می‌کند.

هم‌چنان مسئولان این وزارت گفتند که در جریان سال گذشته، مقامات کشورهای چین، روسیه، ترکیه، جمهوری اسلامی ایران، قزاقستان، قرغیزستان، اوزبیکستان، ترکمنستان، پاکستان، امارات متحده عرب، قطر، مصر، اندونیزیا، مالیزیا، و نیز مسوولان ارشد اتحادیه اروپا و سازمان های بین المللی به این کشور سفر کرده، در مورد مسایل مختلف با مسئولان حکومت سرپرست گفت‌وگو کردند.

امیرخان متقی، سرپرست این وزارت نیز گفت که طی سال گذشته، ده‌ها تن از دیپلومات‌های افغانستان به مالیزیا، ترکیه، پاکستان، ایران، اوزبیکستان، ترکمنستان، قزاقستان، روسیه، چین، دوحه و امارات متحده عرب معرفی و پذیرفته شده اند.

سرپرست وزارت خارجه در این نشست، در واکنش به اظهارات اخیر دونالد ترمپ رییس جمهور پیشین و نامزد کنونی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز گفت: «کسی که شکست خورده باشد دوباره به افغانستان دلخوش نخواهد کرد.»

این واکنش متقی در حالی صورت گرفته که ترمپ پیش از این گفته بود که با پیروزی در انتخابات آمریکا، پایگاه هوایی بگرام را از نزد طالبان پس خواهد گرفت.

آقای متقی نیز هشدار داد: «هیچ کسی جرئت این را نمی‌تواند که بر افغانستان حمله کند.»

آقای متقی در اخیر نیز بیان کرد که قرار است هیات حکومت سرپرست در نشست مسکو که از جانب روسیه رسما دعوت شده، شرکت کند. متقی هم‌چنین افزود؛ در حال حاضر ۳۹ سفارت و نمایندگی از افغانستان در کشورهای منطقه و جهان فعال بوده و قرار است در آینده نمایندگی‌های افغانستان در سایر کشورها نیز به فعالیت آغاز کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا