افغانستاناقتصاد و توسعهحکومتزندگی

افزایش حاصلات ۱۳ درصدی گندم در افغانستان

خبرگزاری دید: معاونت اقتصادی ریاست الوزرای حکومت سرپرست اعلام کرده است که حاصلات گندم در افغانستان، ۱۳ درصد افزایش یافته و امسال حدود ۴٫۹ متریک تن گندم، در سطح کشور جمع‌آوری شده است.

معاونت اقتصادی ریاست الوزرا توزیع ۷۰ هزار تن تخم‌های اصلاح شده بذری به کشاورزان، ساخت و بازسازی کانال‌های زراعتی، توزیع کود کیمیاوی برای کشاوزان، ساخت بندها، رشد کشت گندم به حیث معیشت بدیل کشت کوکنار، جلوگیری از قاچاق گندم، فعال ساختن سیلوها برای ذخیره کردن گندم، خریداری گندم از کشاورزان به قیمت مناسب و افزایش کشت گندم در کشور را از مواردی یاد کرده و گفته است که باعث افزایش حاصلات گندم در کشور شده است.

این اداره در حالی از افزایش حاصلات کشت گندم در کشور سخن می‌زند که چندی پیش آغاجان آخند، معین مالی و اداری وزارت زراعت حکومت سرپرست، در یک نشست با شماری از کشاورزان غرب کشور در هرات گفت: «قرار است از یازده ولایت ۳۸ هزار و ۸۰۰ تُن گندم گردآوری شود این برای ۱۵ درصد نفوس درنظر گرفته شده و حکومت سرپرست می‌خواهد برای ملت خود ذخیره کند.»

شماری از کشاورزان در سطح کشور اما از مشکلات شان در عرصه‌های مختلف از جمله دسترسی نداشتن به کود کیمیاوی، تخم‌های اصلاح شده بذری، دوا و نیز حمایت حکومت سخن می‌زنند.

کشاورزان همواره تاکید کرده اند که حکومت باید برای حمایت از آنان برنامه‌های مهمی را روی دست بگیرد. آنان می‌گویند که همه ساله به دلیل نبود سردخانه‌ها در داخل کشور، حاصلات شان فرسوده شده و از بین می‌رود و در عین حال، دسترسی شان به بازارهای بیرون نیز کمتر بوده، با مشکل‌های زیادی مواجه هستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا