آخرین اخبارآزادی بیاناسلایدشوافغانستانحقوق بشرخبر های مهمرسانه‌هافرهنگ عامه

جنبش شنبه‌های ارغوانی: “آپارتایدزبانی”طالبان علیه زبان فارسی- دری به رسمیت شناخته شود

خبرگزاری دید: جنبش‌ شنبه‌های ارغوانی با انتشار نامه‌یی سرگشاده خواستار به رسمیت شناسی -آپارتاید زبانی- حکومت سرپرست علیه زبان فارسی-دری از سوی سازمان‌های جهانی شد. این جنبش همچنان از کشورهای فارسی زبان خواسته‌ است که تا به “سکوت” خود در برابر این “نقض آشکار حقوق فرهنگی” پایان دهند و اقدام‌های موثر و معناداری را جهت توقف “آپارتاید زبانی” علیه زبان فارسی-دری افغانستان بردارند.

جنبش شنبه‌های ارغوانی: "آپارتایدزبانی"طالبان علیه زبان فارسی- دری به رسمیت شناخته شود

جنبش شنبه‌های ارغوانی در نامه‌یی سرگشاده از ملل‌متحد، کمیته حقوق‌بشر، یونسکو، دیدبان حقوق‌بشر و عفو بین‌ الملل خواسته است که جهت حمایت از «حقوق زبانی و فرهنگی فارسی‌ زبانان افغانستان» اقدام فوری نمایند .
زنان معترض عضو این جنبش خواستار تحریم‌های فرهنگی علیه حکومت سرپرست از سوی جهان شد.
این جنبش می‌افزاید که “آپارتاید زبانی” علیه زبان فارسی-دری می‌تواند بحران‌های فرهنگی و اجتماعی بزرگی را نه تنها برای افغانستان: بلکه برای کل منطقه به همراه داشته باشد.

نامه سرگشاده جنبش شنبه‌های ارغوانی در رابطه به رسمیت شناسی “آپارتاید زبانی” حکومت سرپرست علیه زبان فارسی- دری در کشور در حالی منتشر شده است که پیش از این عملکرد برخی عناصر حکومتی در رابطه با حذف نام های دری – فارسی از لوحه‌های دانشگاه‌ها و مراکز دولتی و خصوصی با واکنش شهروندان کشور مواجه شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا