آخرین اخباراسلایدشوافغانستاناقتصاد و توسعه

استخراج هزار و ۳۰۰ تن نفت خام در روز از ۲۱ ساحه افغانستان

خبرگزاری دید: مسئولان وزارت معادن و پترولیم حکومت سرپرست در برنامه‌ ارائه گزارش یک ساله‌ی شان در مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت می‌گویند که در حال حاضر از ۲۱ ساحه در مربوطات قشقری، انگوت و آق دریا در شمال افغانستان، روزانه حدود یک هزارو ۳۰۰ تن نفت خام از این ساحات استخراج می‌گردد.

همایون افغان، سخن‌گوی وزارت معادن و پترولیم حکومت سرپرست گفت که برای حدود سه هزار نفر در این ساحه زمینه‌ی کار به گونه‌ی مستقیم و غیر مستقیم، فراهم شده است.

سخن‌گوی وزارت معادن نیز افزود که این وزارت قرارداد حفر چاه‌های شماره ۳۳ و ۳۵ را به هدف انکشاف منابع گازی در ساحه یتیم تاق ولایت جوزجان با یک شرکت ترکی نیز به امضا رسانده است.

افغان نیز بیان داشت که قانون معادن، قانون هایدرو کاربن‌ها و قانون استملاک پروژه تاپی ترتیب و جهت توشیح به مقام‌های حکومت سرپرست فرستاده شده است.

مسئولان این وزارت از امضای حدود هشت تفاهم‌نامه‌ی همکاری با شماری از نهادهای داخلی و خارجی نیز در جریان سال گذشته خبر داده اند.

این وزارت هم‌چنین می‌گوید که سروی ۶۴۷ ساحه معدنی در ۲۸ ولایت، دیجیتل سازی نقشه های جیولوجیکی به مقیاس ۲۰۰۰، ۵۰۰۰، ۱۰۰۰۰، ۲۵۰۰۰ و ۵۰۰۰۰، و نیز ایجاد فرصت های شغلی برای شهروندان، از اجرأت مهم این وزارت طی یک سال اخیر بوده است.

مسئولان این وزارت نیز گفتند که هم‌اکنون ۱۶۷ قرارداد فعال معادن کوچک به ارزش حدود ۱۰ میلیارد افغانی دارد که توانسته از این طریق، برای هزاران نفر فرصت‌های شغلی را مهیا کند.

سخن‌گوی این وزارت نیز می‌گوید که طی یک سال گذشته، حدود ۵۲ جواز پروسس منرال‌ها برای شرکت‌ها صادر شده است.

به گفته‌ی سخن‌گوی این وزارت، به هدف جلوگیری از استخراج غیرقانونی و قاچاق سنگ‌های قیمتی در کشور، طرزالعمل آن ترتیب و طی مراحل شده است.

مسئولان این وزارت در مورد معادن زمرد پنجشیر نیز گفتند که در جریان سال گذشته، حدود یک هزارو ۷۰۰ ساحات معدن زمرد در این ولایت سروی و برای استخراج قانونی آن نیز ۵۷۵ اجازه نامه صادر گردیده و حدود ۷۸ هزار قیراط زمرد این ولایت به ارزش ۵٫۵ میلیون دالر آمریکایی به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به فروش رسیده، از این طریق برای حدود بیش از پانزده هزار نفر نیز زمینه‌های کاری فراهم شده است.

امضای قرارداد ۱۳ معادن با مقیاس بزرگ در ولایت‌های هرات، تخار، غور، پروان، کابل، بغلان، فاریاب و ننگرهار از دستاوردهای دیگر این وزارت در جریان سال گذشته عنوان شده و مسوولان وزارت معادن و پترولیم بیان کردند که قرارداد ۱۴ کیلومتر مربع معدن نمک در ولسوالی اندخوی ولایت فاریاب به ارزش مجموعی ۲۴ میلیون دالر آمریکایی نیز از دستاوردهای این وزارت طی یک سال گذشه بوده است.

نویسنده: احمدی – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا