آخرین اخباراسلایدشوافغانستاناقتصاد و توسعهگزارش

تجهیز و فعالیت دوباره تعدادی از شرکت های امارتی طی یک سال اخیر

خبرگزاری دید: مسئولان شرکت‌های امارتی در برنامه‌ ارایه گزارش از اجرأت یک ساله‌ی شان در مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت در کابل، گفتند که طی یک سال گذشته دستاوردهای مهمی داشته اند.

مولوی احمد جان بلال، سرپرست ریاست شرکت‌های امارتی در این برنامه گفت که پس از احیای مجدد این اداره بر اساس فرمان رهبر طالبان، طی یک سال شرکت‌های افغان طیور، شکر بغلان، نساجی قندهار، بلخ و پلخمری، و شرکت امارتی بست هلمند دوباره فعال گردیده و از طریق آن برای هزاران نفر فرصت‌های کاری ایجاد شده است.

سرپرست این اداره نیز بیان کرد که در هماهنگی با بانک جهانی، قرار است کار عملی پروژه کاسا به‌زودی، آغاز گردد.

آقای بلال نیز تصریح کرد که در جریان یک سال گذشته ریاست عمومی برشنا حدود یک میلیون و ۲۰۶ هزارو ۶۷۱ میگاوات برق تولید نموده و در عین حال حدود پنج میلیون و ۶۷۲ هزارو ۷۹۶ میگاوات برق نیز از چهار کشور همسایه خریداری و وارد افغانستان شده است.

آنان تطبیق پروژه‌های انتقال ۵۰۰ کیلو ولت برق شبرغان – دشت الوان – ارغندی، ۲۲۰ کیلو ولت برق غزنی – قندهار، سب ستیشن نورالجهاد در هرات، سب استیشن برق در قندهار و سایر پروژه‌های دیگر را از دستاوردهای دیگر این اداره در جریان یک سال گذشته، عنوان می‌کنند.

سرپرست ریاست شرکت‌های امارتی در این برنامه از پیشرفت ۹۱ درصدی کار فاز اول کانال قوش‌تپه و نیز پیشرفت ۵۴ درصدی فاز دوم این کانال یاد کرده، افزود که کار استخراج معدن بلخاب جریان دارد و تاکنون مقدار ۲۸ هزارو ۹۸۰ تن ذغال سنگ استخراج شده است.

در عین حال آنان از تولید مقدار ۱۹۹ هزارو ۶۷۱ تن سمنت از فابریکه‌های تولید سمنت غوری و جبل السراج نیز خبر داده، تصریح کردند که کار تطبیق پروژه فایبر نوری به طول یک هزارو ۵۰۰ کیلومتر جریان داشته، و تقریبا ۸۰ در صد این شبکه معیاری شده است.

در حالی که افزایش قیمت و عدم نظارت دولت از فروش گاز و تیل در کشور به ویژه پایتخت از مشکل‌های عمده شهروندان بوده، اما مسئولان این اداره می‌افزایند که به تعداد ۸۵ مغازه فروش و توزیع گاز در مرکز و ولایت‌های کشور از سوی این اداره فعال و قیمت گاز نیز همه روزه در سطح شهرها کنترل می‌گردد.

آنان استخراج ۱۹۸ میلیون و ۶۱۴ هزارو ۲۸۷ متر مکعب گاز را در جریان یک سال گذشته، از دستاوردهای دیگر این اداره دانسته بیان کردند که این مقدار گاز در داخل کشور پروسس و به شهروندان عرضه شده است.

سرپرست این اداره نیز بیان داشت که سال گذشته، از طریق تصدی زراعتی وادی ننگرهار، حدود ۴۰۲ تن زیتون، ۴۱ هزارو ۱۲۵ لیتر تیل زیتون، ۲۰ تن خرما، ۹۰۷ تن گندم، ۱۰ تن ماهی، ۱۰۲۶۴۳ لیتر شیر، ۲۸۷۴ کلچه صابون و دو صدو ۳۴ هزارو ۳۳۸ اصله نهال مثمر و غیر مثمر نیز تولید شده است.

ریاست عمومی شرکت‌های امارتی در حالی دستاوردهای یک ساله‌ی شان را ارایه می‌کنند که شهروندان کشور به خصوص پایتخت نشینان اما از کمبود آب آشامیدنی، پرچاوی‌های بیش از حد برق و سایر مشکلات دیگر سخن می‌زنند.

نویسنده: احمدی – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا