آخرین اخباراجتماعاسلایدشوافغانستانایرانتحلیلمنطقهمهاجرت

مهاجرین افغانستانی در ایران/از مقصران اصلی تا قضاوت‌های بی اساس

خبرگزاری دید: وظیفه نخبگان افغانستانی در این شرایط حساس؛ اطلاع رسانی مبتنی بر واقعیت و به دور از احساسات در مورد مهاجرین در ایران است، آنانیکه به اصل مساله واقفه اند باید پای پیش بگذارند. از سویی هم مسئولین ایرانی در سطوح متوسط و پایین می بایست از اظهار نظر در فضای مجازی که تنش برانگیز است خودداری کنند.

مهاجرین افغانستانی در ایران/از مقصران اصلی تا قضاوت‌های بی اساس

در گرماگرم مساله حضور مهاجرین افغانستانی در ایران در کل و مهاجرین فاقد مدرک به صورت خاص، یکی از نمایندگان زن در مجلس شورای اسلامی ایران سخنانی را در ارتباط با حضور مهاجرین افغانستانی در ایران ایراد نمود. اظهارات این نماینده مجلس ایران چنان در فضای مسموم و آلوده شبکه‌های مجازی دست به دست شد و جنبه حقوق بشری به خود گرفت که اصل ماجرا به کلی فراموش شد.

در لابه‌لای سخنان نماینده مجلس جمهوری اسلامی ایران نکات مهمی نهفته بود که بی انصافی‌ست اگر مورد توجه رسانه‌ها، مردم و گروه حاکم کنونی در افغانستان قرار نگیرد و چاره‌یی اندیشیده نشود. اولین نکته اشاره به کوتاهی امریکا و غرب در قبال افغانستان و مردمش پس از خروج اسف‌بار امریکا از افغانستان در آگوست دو هزار و بیست و یک میلادی بود. نماینده مجلس ایران گفت: “آنانیکه مدعی حقوق بشرند اکنون کجایند.؟”
نکته دوم نهفته، کوتاهی امریکا و غرب در اقدام عملی برای مهاجرین افغانستانی بود: نماینده مجلس ایران عنوان کرد: “چرا کسانیکه مدعی حقوق بشرند اکنون مرزهایش را به روی افغانستانی‌ها بسته اند.؟”
مساله سوم، نگاه کیفی کلی به مهاجرین افغانستانی بود. با تسلط دوباره طالبان بر افغانستان و آغاز سیل فرار از افغانستان، امریکا و غرب بیشتر افغانستانی‌های باسواد، متخصص و باتجربه کاری را از افغانستان خارج نمود و آنچه بر جای ماند و در ادامه سرازیر ایران و پاکستان شد با حفظ جنبه‌های انسانی افرادی کم سواد و فاقد توانایی خاص کاری را شکل می‌دهد یا زن و بچه و کهنسالان بی پناه هستند.
بنابراین در ارتباط با مهاجرین افغانستانی در ایران باید بسیار محتاط عمل کرد و اجازه نداد دشمنان پیوندهای عمیق دو ملت ایران و افغانستان، با سوء استفاده از این موضوع تخم نفرت بکارند.

همین طور وظیفه نخبگان افغانستانی در این شرایط حساس؛ اطلاع رسانی مبتنی بر واقعیت و به دور از احساسات در مورد مهاجرین در ایران است، آنانیکه به اصل مساله واقفه اند باید پای پیش بگذارند. از سویی هم مسئولین ایرانی در سطوح متوسط و پایین می بایست از اظهار نظر در فضای مجازی که تنش برانگیز است خودداری کنند، دولت ایران حسب تشخیص خود، قوانین و دستورات لازم را برای اجرا صادر کند و در کنار آن یک تیم نظارتی هم به صورت ویژه تشکیل شود تا عده ای در لباس نظام به خود نظام ضربه نزنند و برای ایران پرونده‌های حقوق بشری نسازند.
بنابراین باید گفت برخی حقایق بیان شده در سخنان نماینده مجلس ایران در مورد مهاجرین قابل تأمل است، اینکه مشکل را امریکا و غرب آفرید و اکنون چوبش را باید همسایه‌ها بخورند. اگر مساله حقوق بشر واقعی در میان باشد که امریکا و غرب هزاران بار مقصرند و باید بابت این ظلم به افغانستان و مردمش محاکمه شوند.

نویسنده: سلیمان‌صابر – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا