آخرین اخباراسلایدشوافغانستانحقوق بشرزنان

گوترش: افغانستان بدون رعایت حقوق زنان جایگاهی در صحنه جهانی نخواهد داشت

خبرگزاری دید: آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، تصریح کرد که هرگز اجازه نخواهد داد تبعیض جنسیتی در هیچ جای جهان عادی‌سازی شود.

آنتونیو گوترش به تازگی در سخنانی گفته است که آنچه در افغانستان اتفاق می‌افتد را می‌توان با برخی از فاحش‌ترین نظام‌های سرکوب‌گرانه در تاریخ معاصر مقایسه کرد.
گوترش: زنان و دختران افغانستان با بحران عمیق تبعیض و ستم مبتنی بر جنسیت روبرو هستند. قانون جدیدی که ماه گذشته توشیح شد، حذف سیستماتیک زنان و دختران را از زندگی عمومی رسمیت بخشید.


زنان به سازمان ملل گفته‌اند که احساس ناامنی، انزوا و ناتوانی می‌کنند، زیرا توانایی تامین مخارج خانواده یا کمک به جوامع خود را از دست داده‌اند. بسیاری از زنان افغانستان امید را از دست داده و مانند سایه‌ها زندگی و بی‌صدا در تاریکی حرکت می‌کنند و همیشه ترس از مجازات دارند.


دبیرکل سازمان ملل افزود: تبعیض شدید مبتنی بر جنسیت نه تنها سوء‌استفاده سیستماتیک از زنان و دختران و نقض کنوانسیون‌ها و قوانین حقوق بشر است، بلکه خودآزاری در مقیاس ملی است. این امر به طور کامل هدف اعلام شده مقامات مبنی بر خودکفای اقتصادی را تضعیف می‌‌کند.


وی تاکید کرد: بدون زنان تحصیل کرده، بدون زنان شاغل، از جمله در نقش‌های رهبری، و بدون به رسمیت شناختن حقوق و آزادی‌های نیمی از جمعیت، افغانستان هرگز جایگاه شایسته‌ خود را در صحنه جهانی نخواهد داشت.
او گفت ممنوعیت‌ها علیه آموزش و کار زنان در افغانستان باید فورا لغو شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا