آخرین اخبارآزادی بیاناسلایدشوافغانستانتبصرهتحلیلحقوق بشرسیاست

خلیلزاد از عدم نبوغ سیاسی رهبران احزاب افغانستان به نفع آمریکا استفاده کرد

نویسنده: حفیظ‌الله رجبی- خبرگزاری دید

خبرگزاری دید: کوتاهی و عدم نبوغ سیاسی رهبران احزاب، زمینه را بیش از پیش برای تحقق اهداف شوم خلیلزاد که به قوم پرستی مشهور است و یک بار در دوره اول امارت اسلامی نیز تلاش خود را انجام داده و ناکام شده بود، فراهم نمود. این ناتوانی در درک شرایط سیاسی کشور از سوی رهبران احزاب موجب شد که زلمی خلیلزاد به عنوان نماینده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان از این خلا به نفع آمریکا استفاده کند.

خلیلزاد از عدم نبوغ سیاسی رهبران احزاب افغانستان به نفع آمریکا استفاده کرد

استاد محمدمحقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم و مشاور ارشد پیشین ریاست جمهوری اسبق افغانستان در امور امنیتی، به تازگی در گفت‌و‌گو با یک رسانه فارسی زبان غیر افغانستانی گفته است آمریکا طی محاسباتی و در قالب مذاکرات صلح دوحه قطر افغانستان را به طالبان واگذار کرده است.
استاد محقق امّا افزوده است در مورد درست یا غلط بودن محاسبات امریکا نسبت به این واگذاری نظری ندارد.
رهبر حزب وحدت اسلامی در عین حال تأکید کرده است با اینکه مذاکرات صلح دوحه میان آمریکا و طالبان، لایه‌های پنهانی دارد اما ایالات متحده تأکید کرده بود حمایت‌های داخلی لازم از طالبان باید صورت گیرد چرا که این گروه براساس سیاست‌های درست داخلی و منطقه‌ای رفتار خواهد نمود.
آقای محقق در عین حال ورود آمریکا به افغانستان را اشغال کشور خواند که به بهانه امتناع طالبان از تحویل اسامه بن لادن، رهبر القاعده، متهم اصلی حملات تروریستی به برج‌های دوقلو در آمریکا در یازده سپتامبر سال دو هزار و بیست و یک میلادی، به ایالات متحده، صورت گرفت.
استاد محقق از سویی هم شورای امنیت‌ملی سازمان‌ملل که مصوبه حمله امریکا به افغانستان را صادر کرد، را نیز به گوش به فرمان آمریکا بودن، متهم نمود.
در تحلیل اظهارات استاد محقق که در زمان حکومت وحدت ملی معاون دوم داکتر عبدالله عبدالله، رئیس اجرايی حکومت وحدت ملی، بود چند نکته قابل ذکر است.
اول اینکه استاد محقق چگونه پس از گذشت نزدیک به سه سال از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان و با اذعان به معامله امریکا با آن گروه هنوز به این درک نرسیده که محاسبات مقامات کاخ سفید در افغانستان و معامله با طالبان غلط بوده است.
دوم اینکه در گرماگرم انجام مذاکرات صلح دوحه میان زلمی خلیل زاد به عنوان نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان و نمایندگان طالبان، که خلیلزاد چندین بار به افغانستان سفر و با رهبران احزاب بزرگ افغانستان از جمله استاد محقق دیدار و گفت‌و‌گو نمود، چرا هیچ‌کس یخن خلیلزاد را نگرفت و از وی توضیح نخواست.

در آن زمان رهبران احزاب سیاسی کلان افغانستان از جمله استاد محقق به نمایندگی از یک کتله بزرگ مردم افغانستان این حق را داشتند خلیلزاد را وادار کند در ارتباط با مفاد مورد بحث در مذاکرات صلح دوحه با طالبان به مردم توضیح دهد.

این کوتاهی و عدم نبوغ سیاسی رهبران احزاب زمینه را بیش از پیش برای تحقق اهداف شوم خلیلزاد که به قوم پرستی مشهور است و یک بار در دوره اول امارت اسلامی نیز تلاش خود را انجام داده و ناکام شده بود، فراهم نمود.
مساله سوم اما جنگ زرگری رهبران احزاب با حکومت غنی بود: این درست که اشرف غنی با راه اندازه سناریوهای تفرقه افکنانه مختلف، سیاست کثیفی را دنبال می‌کرد اما بارها از عدم پاسخگویی خلیلزاد به دولت وقت افغانستان و به حاشیه رانده شدن کابل در مذاکرات صلح دوحه انتقاد کرده بود.
به هر صورت براساس تحلیل‌های مبتنی بر مشاهدات عینی رهبران احزاب نیز در سقوط دوباره افغانستان به دست طالبان مقصرند. دنیا طلبی و جنگ قدرت چشمان رهبران را کور و گوش هایشان را کر کرده بود. درست در زمانی که همه به جز مردم مظلوم افغانستان در تجمل ناشی از فساد غرق بودند، امریکا میخ آخر را بر تابوت افغانستان زد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا