آخرین اخباراسلایدشوافغانستانحقوق بشرعلم و دانشکودکانگزارش تحلیلیمهاجرت

ایجاد زمینه‌ آموزش برای ده‌ها کودک یتیم و بی‌بضاعت از سوی یک مرکز آموزشی در کابل

خبرگزاری دید: یک مرکز آموزشی برای ده‌ها کودک یتیم و بی‌بضاعت، زمینه‌ی آموزش مضامین مکتب را فراهم کرده است.

به گزارش خبرگزاری دید: نقیب الله اتل، مسئول یک مرکز آموزشی در کابل، در گفت‌وگوی ویژه با خبرگزاری دید می‌گوید که از یک سال به این‌سو، زمینه‌ی آموزش را در بخش‌های مختلف برای حدود ۷۰ دختر و ۳۱۰ پسر بی‌بضاعت و محروم از آموزش را فراهم کرده است.

نقیب الله می‌گوید که در این مرکز تمام سهولت‌ها برای دانش‌آموزان فراهم است و مواد درسی به شمول کتاب، قلم و کتابچه برای این دانش‌آموزان به گونه‌ی رایگان توزیع می‌شود.

اتل از حکومت، تاجران و افراد خیّر می‌خواهد که برای ادامه‌ی کارش، با وی کمک کرده تا او بتواند از این طریق برای سایر کودکان نیز که از آموزش و تحصیل باز مانده اند، فرصت‌های آموزشی را فراهم کند.

سمیع الله کودک پنج ساله‌ی که در این آموزشگاه مصروف آموزش است، می‌گوید که به دلیل مشکلات اقتصادی نمی‌تواند شامل مکتب‌های خصوصی یا دولتی شود و حتا توان خرید کتاب، کتابچه و قلم را هم ندارد.

سمیع الله با ابراز خرسندی از مسئولان این آموزشگاه، خواهان ایجاد فرصت‌های آموزشی برای سایر کودکان هم سن و سالش نیز شده است.

سمیع الله می‌گوید که همه روزه کودکان زیادی در شهر و بازار مصروف کارهای شاقه هستند و از آموزش محروم اند. او می‌گوید که حکومت مسئول فراهم کردن زمینه تحصیل برای کودکان می باشد.

افغانستان از جمله کشورهایی است که به دلیل سال‌ها جنگ و درگیری و نیز تغییرات اقلیمی اکثر کودکان و جوانان از آموزش و تحصیل در این کشور بازمانده اند.

در همین حال وزارت کار و امور اجتماعی حکومت سرپرست می‌گوید که در حال حاضر صدها کودک یتیم و بی‌سرپرست شامل کودکستان‌ها و مرکزهای آموزشی این وزارت در کابل و سایر ولایت‌های کشور هستند.

سخن‌گوی این وزارت می‌گوید که حکومت سرپرست تلاش می‌کند تا به کمک نهادها و سازمان‌های ملی و بین‌المللی فرصت آموزش را برای تمام کودکان یتیم و بی‌سرپرست فراهم کند.

از سوی دیگر، مولوی عبدالرحمان راشد، معین مسلکی وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان نیز چندی پیش در نشستی گفته بود که در جریان سال روان میلادی، برای صدها کودک مهاجر افغانستانی که از کشورهای دیگر به وطن عودت نموده اند نیز زمینه‌ی آموزش در کابل و ولایت‌های کشور مساعد گردیده است.

گزارشگر: احمدی – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا