آخرین اخبارآزادی بیاناسلایدشوافغانستانجهانحقوق بشرخبر های مهمزنانمنطقه

خلیلزاد: من نگفته‌ام طالبان تعهداتشان را عملی و حقوق‌بشر را رعایت می‌کنند

خبرگزاری دید: زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه پیشین ایالات متحده در امور روند صلح افغانستان که در مورد توافق‌نامه دوحه با طالبان مذاکره کرد، “ادعاهای” ارایه شده در پیش‌نویس قطع‌نامه مایکل مک‌کال را رد کرد و اظهار داشت که او هیچ وقت نگفته که طالبان به تعهدات‌شان عمل می‌کنند یا به حقوق بشر احترام می‌گذارند.

خلیلزاد: من نگفته‌ام طالبان به تعهداتشان عمل می‌کنند/ خروج فاجعه‌بار بود

خلیلزاد در پاسخ به این قطع‌نامه گفت: «ادعاهای بی‌اساس از جانب من در قطع‌نامه نقل قول شده است.»
این قطع‌نامه که توسط مک‌کال رییس کمیته روابط خارجی کانگرس معرفی شد، رییس جمهور بایدن، کامالا هریس معاون رییس جمهور و چندین مقام از شورای امنیت ملی، وزارت امور خارجه و پنتاگون را محکوم می‌کند.
خلیلزاد از نقش خود در مذاکره بر سر توافق دوحه دفاع و تصریح کرد که این توافق بر شرایط خروج امن نظامی ایالات متحده از افغانستان متمرکز بود، نه بر حقوق بشری مردم افغانستان.
خلیلزاد در برگه اکس خود توضیح داد: «توافق دوحه که من در زمان رییس جمهور ترامپ به مذاکره آن کمک کردم، با حقوق بشر سر و کار نداشت. این توافق به شرایط خروج، از جمله عدم حمله به نیروهای امریکایی و تضمین عدم استفاده از افغانستان به عنوان پایگاهی برای تروریزم، به‌شمول القاعده، برای تهدید امنیت ایالات متحده پرداخته است.»
خلیلزاد گفت که این توافق به مذاکرات بیشتر بین طالبان، دولت افغانستان و سایر ذینفعان افغانستان جهت ایجاد یک دولت جدید و رسیدگی به سیاست‌های حقوق بشر تاکید کرده است.
وی افزود: «برخی مذاکرات صورت گرفت، اما قبل از تکمیل خروج ما توافقی حاصل نشد.»
خلیلزاد همچنین به تصمیم رییس جمهور بایدن مبنی بر عدم مشروط کردن خروج ایالات متحده به توافق سیاسی میان افغانستانی‌ها و با اشاره به نگرانی‌ها مبنی بر این‌که مذاکرات طولانی می‌تواند منجر به حملات مجدد طالبان به نیروهای امریکایی شود، اشاره کرد.
وی خاطرنشان کرد: «دولت بایدن به غیر از تمدید چهار ماهه جدول زمانی خروج، هیچ تغییر دیگری در توافق دوحه ایجاد نکرد.»
خلیلزاد تصریح کرد که او هرگز پیشنهاد نکرده است که به تعهدات طالبان اعتماد شود. وی افزود: «هر زمان که پرسیدند آیا من به طالبان اعتماد دارم، پاسخ من روشن بود: «روابط بین‌الملل مبتنی بر اعتماد نیست، به‌ویژه با طالبان. این توافق مبتنی بر شرایط بود، نه مبتنی بر اعتماد.»
وی اذعان کرد با آن‌که طالبان به برخی تعهدات خود، به‌ویژه با خودداری حمله به نیروهای امریکایی، پایبند بوده است، سایر تعهدات، در مورد تروریزم، به طور کامل رعایت نشده است.» خلیلزاد بیان داشت: «چند عنصر توافق از سوی ما محقق نشده است، زیرا طالبان به برخی از تعهدات عمل نکرده اند».
خلیلزاد مرحله پر هرج و مرج پایانی خروج ایالات متحده از افغانستان را ضعف اطلاعات و برنامه‌ریزی ناکافی نظامی و “فاجعه‌بار” توصیف کرد.
او گفت: «ما پیش‌بینی نمی‌کردیم که دولت افغانستان قبل از خروج ما سقوط کند یا ارتش منحل شود.»
با وجود این شکست‌ها، خلیلزاد از تلاش‌های قهرمانانه سربازان امریکایی در هنگام تخلیه از میدان هوایی کابل تمجید کرد.
پیش‌نویس قطع‌نامه مورد بحث بخشی از بررسی مداوم کانگرس در مورد خروج ایالات متحده از افغانستان و نقش مقامات ارشد در این روند است.
گفتنی است که کارشناسان بارها توصیه کردند که امریکا فقط به منافع خود در افغانستان می‌اندیشد و مردم این کشور به آن‌ها هیچ اهمیتی ندارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا